Inlägg 1 av 2
2007-01-11, kl 23:10
Hur gör jag?
Jag funderar på att starta egen enskild firma och det är några bokföringsfrågor jag inte hittat några svar på.
Jag gör ett inköp av varor från tex USA och betalar med mitt privata kontokort eller via Paypal som är kopplat till mitt privata kontokort, sedan för jag över pengarna från firmans konto till mitt eget. Hur bokför jag och vilka konton ska jag använda? Vilka verifikationer måste sparas?
Hur bokför jag tullavgifter och eventuell moms och vilka konton?
Hur bokför jag momsen som jag sedan tar ut vid försäljningen och vilket konto? Eller gör jag kanske likadant som på svenska varor.
Det här är säkert super korkade frågor men jag har inte hittat några svar. Är det någon som kan hjälpa mig. Tänkte jag skulle spara in på kontokortsavgiften första året, det kommer ju finnas utgifter så det räcker ändå i firman.
Svara Svara med citat