Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur gör jag?

Inlägg 1 av 2

2007-01-11, kl 23:10

username

Tiina

Inlägg: 17

Hur gör jag?

Jag funderar på att starta egen enskild firma och det är några bokföringsfrågor jag inte hittat några svar på.

Jag gör ett inköp av varor från tex USA och betalar med mitt privata kontokort eller via Paypal som är kopplat till mitt privata kontokort, sedan för jag över pengarna från firmans konto till mitt eget. Hur bokför jag och vilka konton ska jag använda? Vilka verifikationer måste sparas?

Hur bokför jag tullavgifter och eventuell moms och vilka konton?

Hur bokför jag momsen som jag sedan tar ut vid försäljningen och vilket konto? Eller gör jag kanske likadant som på svenska varor.

Det här är säkert super korkade frågor men jag har inte hittat några svar. Är det någon som kan hjälpa mig. Tänkte jag skulle spara in på kontokortsavgiften första året, det kommer ju finnas utgifter så det räcker ändå i firman.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2007-01-13, kl 22:46

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Eftersom du gör en betalning med dit privata kort så blir ju inköpet mot debit mot xxxx (vad du köper)  och kredit mot egen insättning.

Sedan när du tar ut pengarna så blir det eget uttag. (dessa 2 tar ju ut varandra i bokslut/deklaration)

Jag brukar ha någon typ av kvitto i dollar ex. Och sedan brukar jag ta med kontoutdraget från kortet för att verifiera kurs plus visa att betalning skett. (Här kan du stryka bort andra köp om du inte vill visa dom i bokföringen)

När du sedan säljer till Svenska kunder så är det samma momskonton.

Tull och ev moms vid importen vet jag däremot inte då jag bara importerar tjänster.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat