Inlägg 1 av 11
2007-05-17, kl 23:42
Avskrivning av dator + Införande av privat dator
Detta år har jag både köpt en dator för 8000 kr och fört in en privat dator (marknadsvärde 3500 kr) i näringsverksamheten (födelsedagspresent).
Hur jag bokför detta ter mig svårbegripligt. Avskrivningsregler, korttidsinventarier, förbrukningsinventarier etc...
Har hört andra skriva av datorer på 3 år, men varken 30 eller 20-regeln har väl då använts? Finns det en 33-regel?
Och datorn som jag för in i företaget - jag antar att det är en egen insättning... och eftersom avskrivningar påverkar resultatet: så skriver jag inte av den överhuvudtaget, eller?
Vore toppen om någon kunde hjälpa mig med dessa frågor. Jag har inga övriga avskrivningsposter (så skönt att inte behöva inventarier som IT-konsult :) ) så jag är inte van i de frågorna...
Sen finns det frågan om korttidsinventarier. Jag kan gott använda datorer som är äldre än 3 år för min verksamhet. "Förbannade" Linux som gör det möjligt ;) MEN: Jag kommer garanterat behöva byta ut datorerna jag köpt nu inom 3 år på grund av ökade krav på mobilitet i min rörelse. Den ekonomiska livslängden blir då mindre än 3 år för dessa - så en direktavskrivning är kanske aktuell? Om ja, gör jag en 100% avskrivning på inköpta datorn första året - eller tar jag upp det som en kostnad direkt vid inköpstillfället?
Svara Svara med citat