Inlägg 3 av
16
2004-10-27, kl 18:48
larsarenander
Just det, sedan har vi avskrivningsfaktorn att ta hänsyn till. Det beror på hur du kommmer att använda datorn. Programvara kan man skriva av direkt, och i vissa fall även datorn.
Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning
[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 6 av
16
2004-10-28, kl 18:43
larsarenander
Jag har aldrig hört att man skriver av en dator på 5 år däremot 3 år eller direktavskrivning. Detta med 5 års avskrivning förekommer säkert när det gäller dyra maskiner och stora företag, sedan kan man alltid skriva av på ännu längre tid om man önskar det. Men det är som med mycket aldrig helt klart vad som gäller utan man måste hävda sitt handlande inför högre rätt ibland.
Lars
Abi Design
[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 10 av
16
2004-10-30, kl 01:11
larsarenander
Du gör helt rätt som skriver av den direkt som It-konsult.
När det gäller 5000:- avdraget som är relativt nytt bör du tänka på att inte köpa en stol för ex. 1 krona och ett skrivbord samma år för 5000:- då blir det inte direktavdrag. De tillhör samma grupp och klassas som ett invent. Vi hade det uppe på senaste mötet i företagsskattenämnd som jag sitter i. så regler är inte solklara alltid.
Lars
Abi Design
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat