Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Köpa adresser!!!

Inlägg 1 av 9

2008-04-30, kl 23:53

username

Medlem
#54001

Inlägg: 36

Köpa adresser!!!

Vart är bäst att vända sig när man vill köpa adresser för direktreklam? Posten?

Hur ligger priserna till?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2008-05-01, kl 07:55

websupporten

websupporten

Inlägg: 220

Hej Sofie!
Vi köpte 8.000 adresser för "nystartade företag" i den kungliga huvudtsaden från SCB och skickade 8.000 brev med 8.000 kuvert, 8.000 A4 papper och 8.000 frimärken.

Addresserna kostar 1,25 - 1,95 kr styck.

Räkna själv hur många av adresserna var rätt (det fanns minst 50 adresser som inte stämde)...

Räkna också hur mycket kostar hela kalaset, PLUS utgifter för bläck för skrivaren och dagar/veckor för att skriva ut och posta allt detta.

Sedan kommer det "roligaste" - efter två veckor börjar du ringa till alla dessa adresser och fråga de om de är intresserade.
- Vissa påstår att de har aldrig fått brevet...
- Vissa skrattade ut oss rakt in i luren och sade "mild" att de har funnits i 40 år och inte alls var nystartade företag
- Vissa slänger reklamen direkt i papperskorgen, även om det är direkt reklam
- Vissa telnr stämde inte...

Så, vi förlörade tre veckor i arbetstid för det "lilla" kampanjen och pengar som skulle räcka för en super-duper-über webbplats med egen domän och hosting för två år.

Om man hade redan en befintlig webbplats, då kunde man lägga pengarna på sökmotoroptimering och hamna på Google Top 10 - på så sätt når man tusentals FLER kunder GLOBALT.

End of story. My fingers are bleeding.

LYCKA TILL med din kampanj!
Welcome to the jungle!

Bello

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2008-05-01, kl 09:34

username

Medlem
#52499

Inlägg: 25

Känns som att vissa är lite jäviga om man följt trådarna innan. Däremot säger jag inte att du har fel Daniel.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2008-05-02, kl 08:55

username

Medlem
#54001

Inlägg: 36

hej och tack för hjälpen!

Mitt problem är att jag har svårt att nå ut till mammor som har små barn i Falkenberg. Kommer inte sjlv därifrån så då blir det lite svårare att nätverka. Det rör sig alltså inte om så värst många adresser.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2008-05-02, kl 17:40

websupporten

websupporten

Inlägg: 220

Once again,
SCB har koll på de mesta.
Kontakta de och fråga om register över "mammor som har små barn i Falkenberg" - det bör de ha.

Många mammor surfar, så jag skulle satsa på en webbkampanj ändå.

Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2008-05-02, kl 23:52

username

Medlem
#54001

Inlägg: 36

hej!

fast som mamma så måste jag säga att jag bara kastar kampanjer  jag får på mailen rakt i hinken. Och banners och sådant tittar folk enligt undersökning aldrig på.

får jag däremot ett brev hem så öppnar jag det alltid! Speciellt om det är knöligt med någonting i! =)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2008-05-03, kl 08:29

websupporten

websupporten

Inlägg: 220

Med kampanj menar jag att man OPTIMERAR sin site som hamnar på första sida på Google. Den som söker finner.

Spara papper, pengar, tid

plus att

din optimerad site ligger uppe på webbhotellet minst ett år

medan

EN reklamkuvert slinkar väldigt snabbt i papperskorgen.

Här i Stockholm får vi ca 80 reklam per vecka i brevlådan och det är fler och fler som klistrar på "Nej reklam, tack!" på sina brevlådor.

Många är negativa mot direkt reklam också.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2008-10-31, kl 14:50

username

Medlem
#56994

Inlägg: 2

Kan inte låta bli att ge min kommentar på denna intressanta tråd. Jag driver en marknadsföringsbyrå för små företag och har tidigare jobbat på en direktmarknadsföringsbyrå med just dessa frågor.

@ Daniel - Du har helt rätt, en misslyckad DM-kampanj, som den du beskriver kan kosta mycket pengar. Samtidigt kan DM också vara det effektivaste sättet att nå sin målgrupp och öka försäljningen. Som med all annan marknadsföring är det viktigt att planera sin kampanj grundligt för att få bra resultat. Ställ följande frågor:

1. Har vi rätt målgrupp/urval för kampanjen? Styrkan med DM ligger enligt min mening i att man kan minimera antalet utskick till mottagare som inte är intresserade av budskapet. Hur ser era nuvarande kunder ut, vilka av dessa är mest lönsamma? Vet ni detta försök då nå ut till en målgrupp med liknande profil.

Daniel, er målgrupp, bestående av 8 000 nystartade företag i Stockholm, fungerade tydligen inte. Jag tror ni hade kunnat nå ett bättre resultat genom att ställa ytterligare kriterier som t.ex. SNI-kod och därmed begränsa utskicket till några utvalda branscher. Ju mer specifik man kan vara i sitt urval desto bättre förutsättningar får man för ett bra resultat.

2. Hur anpassar vi utskicket till målgruppen? När man har en väl definierad målgrupp gäller det att anpassa hela utskicket till denna målgrupp. Vilka bilder passar, hur ska tonen i texten vara? Ska man personalisera innehållet, t.ex. visa olika bilder beroende på kön, ålder etc. Detta är lättare att lösa tekniskt än man kanske tror så det fungerar utmärkt även för det mindre företaget.

3. Hur ska erbjudandet se ut för att ge bäst respons? Utan ett bra erbjudande får man ingen respons, så enkelt är det. Jag brukar argumentera för att man också ska ha minst två erbjudanden så kunden har några alternativ att välja mellan. T.ex. ett baspaket och ett pluspaket. Enligt min erfarenhet ger detta oftast en högre svarsfrekvens (fler köp, bokningar etc).

4. Hur hanterar vi den respons vi får? Var beredd! Se till att alla på företaget känner till kampanjen ifall de skulle svara i telefon när en kund ringer. Sträva också efter att erbjuda kunder flera olika sätt att visa sitt intresse. I dagsläget skulle jag säga ett e-post, hemsida och telefon är ett minimum av kontaktvägar man bör erbjuda. Fundera även över SMS och svarskort. Det finns många kunder som fortfarande föredrar att skicka in ett svarskort. Att välja bort denna möjlighet kan resultera i en förlorad kund.

5. Hur följer vi upp kampanjen och utvärderar den? Detta är A och O för att man ska lyckas i längden. Se till att registrera alla aktiviteter som initieras av kunden. Hur många ringde in, hur många besökte kampanjsidan på hemsidan, hur många beställningar kom in osv. När kampanj är över, sammanställ all information ni har i en rapport och sätt av tid till att fundera igenom och diskutera resultatet. Det är så man lär sig. Vill man kan man även anlita någon att analysera profilen på de som nappade på erbjudandet.

@ Daniel - Vad hade ni för förväntningar på kampanjen? Det finns undersökningar som visar att svarsfrekvenser på DM-kampanjer i genomsnitt ligger kring 3%. Om detta sedan är lönsamt eller inte beror ju helt på vad man har för verksamhet. Jag har jobbat med företag där 0,3% i svarsfrekvens varit mycket lönsamt. Generellt kan man säga att företag som marknadsför produkter med högre pris eller repetetiva köp (t.ex. prenumerationer) har bättre lycka med DM. Säljer man en produkt med ett lågt pris som kunderna bara köper en gång är DM inte rätt verktyg.

@ Sofie - Jag skulle kontakta mig själv :-) eller någon seriös adressförsäljare. Det går utmärkt att selektera ut mammor med barn i ett visst område. Har gjort detta ett flertal gånger. Dock är priset för dessa selekteringar högt mycket pga de höga startkostanderna.

Detta var några korta råd kring DM-kampanjer. Besök gärna mitt företag Bloom Marketing - Marknadsföring för små företag om ni vill ha hjälp med er nästa kampanj.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2011-02-26, kl 15:45

poneks01

poneks01

Inlägg: 3

 Vi köper adresser för 1,25kr st!  maila mig på [email protected] så kan vi ordna något! 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat