Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Avbetalning, hur redogöra moms?

Inlägg 1 av 3

2008-09-15, kl 12:44

username

Medlem
#54001

Inlägg: 36

Avbetalning, hur redogöra moms?

Hej!

Om någon köper något av mig för 1500 kr och har avbetalning på det, 650+650+200 kr och det är 25% moms, hur redovisar jag det?

Tar jag och redovisar hela momsen på en gång eller? För det kan ju inte bli 25% per gång, då blir det väl för mycket?

mvh/sofie

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2008-09-15, kl 20:39

username

Medlem
#54001

Inlägg: 36

blir det inte 300 kr i moms om det är 25%? Priset är inklusive moms. På skatteverket sa dom i alla fall att man skulle räkna på 20% av priset om det är inklusive moms. Vill verkligen inte göra fel i alla fall!  

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2008-09-15, kl 22:22

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Beroende på om du använder kontant- eller faktureringsmetoden blir redovisningen olika.

Kontantmetoden kan användas om omsättningen normalt understiger 3 miljoner. Då gäller att bokföring sker av kontanta inbetalningar och utbetalningar när de uppkommer samt att en korrigering göra vid årets slut då de största kundfordringarna och varuskulderna (>5000 kr) också bokförs.

I ditt fall om du använder kontantmetoden får du göra 3 konteringar när delbeloppen inflyter. Räknar du av 20% för momsen på delbeloppen så blir det totalt 300 kr i utg. moms.

Ur SKV 522 Momsbroschyren
Om du inte behöver upprätta en årsredovisning och du normalt omsätter högst tre miljoner kronor får du vänta med att bokföra affärshändelser till dess du betalar eller får betalt. Vid räkenskapsårets slut (bokslutet)måste du dock bokföra alla då obetalda fordringar och skulder. Om du väntar med att bokföra affärshändelser till dess du betalar eller får betalt skadu använda bokslutsmetoden vid momsredovisningen. Metoden innebär att du grundar momsredovisningenenbart på kontanta in- och utbetalningar ialla redovisningsperioder utom den sista under beskattningsåret

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat