Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Har gjort en affärsplan, nu då?

Inlägg 1 av 5

2008-02-02, kl 01:09

username

Simon

Inlägg: 26

Har gjort en affärsplan, nu då?

Om man har gjort en affärsplan och svarat på alla frågeställningar mm, hur bedömmer man om det kommer att funka eller inte?

T.ex "Hur ser marknaden ut idag?"

Jo det finns massa företag som sysslar med det jag vill göra, men betyder det att man ska skippa affärsideen då?

Eller t.ex "Hur klarar sig dina produkter/tjänster i jämförelse med konkurrenternas vad gäller pris, kvalitet, kundservice, vad kommer du göra bättre?"

Jag ligger på samma nivå helt enkelt, tror inte jag kommer sticka ut så mycket.
Betyder det återigen att man har en dålig affärside då?

Ja ni förstår...

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2008-02-02, kl 01:33

username

Andreas
Miklja

Inlägg: 16


Simonee:


Om man har gjort en affärsplan och svarat på alla frågeställningar mm, hur bedömmer man om det kommer att funka eller inte?

T.ex "Hur ser marknaden ut idag?"

Jo det finns massa företag som sysslar med det jag vill göra, men betyder det att man ska skippa affärsideen då?

Eller t.ex "Hur klarar sig dina produkter/tjänster i jämförelse med konkurrenternas vad gäller pris, kvalitet, kundservice, vad kommer du göra bättre?"

Jag ligger på samma nivå helt enkelt, tror inte jag kommer sticka ut så mycket.
Betyder det återigen att man har en dålig affärside då?

Ja ni förstår...





Om det är något som du verkligen vill satsa på, så tycker jag inte du ska ge upp idén bara för att du inte är ensam på marknaden.
Men du kan ju inte heller tro att allt folk "kommer till just ditt företag" utan du måste ju synas en del om du vill kunna lyfta ut en lön på din verksamhet.
Det är ju alltid bra och försöka göra något nytt som ingen annan kör, eller lägga upp marknadsföring korrekt ifrån början.


Rock on! :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2008-02-02, kl 02:29

username

Simon

Inlägg: 26

Hej Andreas,
Du har möjligt vis inte msn?
Detta är min [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2008-02-02, kl 05:12

PerÖberg

PerÖberg

Inlägg: 1918

Simonee
Har du med en budget, helst en 3+årsbudget? Annars är din afärsplan inte komplett. Du tittar sedan på vilka svagheter och vilka styrkor du har i avseende till att kunna nå de siffror som finns med i budgeten.
Frågor som: Varför skall möjliga kunder byta till dig? eller Kan du hitta nya klundgrupper som de andra inte har? Och hur många kunder genererar detta också översatt i siffror i en budget.
Att starta ett företag som är kopia på andra etabelerade kan vara fel. Men det handlar om ifall det finns behov av fler aktörer. Eller om du kan göra något som gör att kunderna väljer just dig.

Kanske du behöver justera lite i din affärsplan för att lyckas med att få kunder. Handlar om marknadsföring. Och vill du ha tips på billig marknadsföring så läs t.ex. boken Gerillaföretagaren.

Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2008-02-04, kl 13:10

username

Medlem
#45378

Inlägg: 9

Varför ska kunden handla just hos dig? vad kommer att göra att kunden dras till din affär, produkt mm istället för dina konkurrenters? priset? servicen? läget? pga. marknadsföringen ( du syns )? ryktet? vilket tar ett bra tag innan man får ett bra stabilt rykte. Eftersom det finns företag som säljer samma saker du tänkte sälja så måste du satsa på någon unik tilllägstjänst eller bättre marknadsföring eller bättre läge eller så får du helt enkelt slita hårt i många år och hoppas på att få ett bra rykte genom dem kunder som handlar av dig. Människor är trots allt flockdjur i grund och botten och bekväma av sig så dem flesta följer strömmen om det inte kommer upp något väldigt bra erbjudande. se tillexempel till dem företag som har lyckats få ett positivt rykte om deras varumärke. ett ex. är en kakfabrik med ett känt varumärke. Om du ställer deras kakburk brevid tex icas kakburk så väljer de flesta  det kända varumärkes framför icas. för dem tror att det är bättre kvaliltet och betalar gärna några kronor mer för det. men det dem inte vet är att icas kakor och dem kakorna dem valde som var dyrare är precis samma kakor och produceras av samma fabrik. men som sagt det tar tid att bygga upp sitt varumärke om man inte satsar på bra marknadsföring först som är dyrt!
lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat