Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Digital Import

Inlägg 1 av 2

2008-05-26, kl 17:18

username

Håkan
Bergman

Digital Import

Hej,

Jag undrar över ditigal importering som mjukvaruprogram och andra digitala saker som kan erbjudas direkt ifrån nätet. Tillkommer det någon importskatt för mjukvaruprogram som laddas ned direkt ifrån hemsidan och inte behöver "importeras" fysiskt sett till Sverige?

När man köper något i utlandet, som till exempel en CDkey eller annan tjänst, så räknar de inte med VAT eller moms i specificeringen. Kan man räkna bort någon %-sats på den faktura som företaget skickar ut beroende på det land/region som företaget håller till i?

Ett exempel är om jag köper in CDkeys ifrån Asien och som jag sedan säljer i Sverige. Det är ju inget som fysiskt behöver importeras och kan jag då tabort den moms som de lägger på i det land jag köper produkten ifrån och sedan lägga på svensk moms på mitt pris så att jag får tillbaka mellanskillnaden ifrån staten?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2008-05-26, kl 21:34

mlundgren

mlundgren

De ska väl rimligen inte lägga på någon moms. Då kan du självklart inte heller dra av någon moms.
Däremot ska du lägga på moms när du säljer varorna i Sverige, vilket ju sedan regleras när du gör din momsredovisning.

Mikael
www.l-c.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat