Inlägg 1 av 5
2008-03-09, kl 22:22
Import av MP4 från Kina
Hej,
Jag är idag arbetslös och börjar seriöst tänka på att starta eget. Men jag tänkte prova på först att importera en mindre mängd med MP4 spelare från Kina. Har kommit i kontakt med ett företag som går med på lite mindre beställningar. Så jag tänkte att jag kunde beställa några varuprover från dom.
Det jag skulle vilja veta är vad jag bör ha/tänka på vid import av varor. Jag vet att jag kommer få betala tullavgift och moms på importen. Men behöver jag något annat? T ex någon licens eller något för att få lov att importera? Vad behöver jag från säljaren?
De accepterar T/T betalning, jag är inte riktigt hundra på vad det innebär. Men tänker på banköverföring, och möjligen en del före och en del efter jag fått papper på att de kommit på fartyget? Sen har de något som heter FOB som jag inte riktigt förstår.
Hur går det till när varorna nått Sverige? Antar att Tullen kommer skicka något till mig? Behöver jag kontakta en speditör som hämtar godset och leverar till mig? Har läst något om att en speditör kan hantera tullärendet själva, om så, hur fungerar detta? Eller gäller detta endast om säljaren använder sig av ex. DHL eller FedEX som transport?
Många frågor :) men jag vill gärna veta så mycket som möjligt och hoppas kunna starta upp något seriöst inom kort. Är tacksam för all hjälp och förklaring jag kan få.
Svara Svara med citat