Min tanke är ganska enkel.
Jag utgår från mitt behov som privatkund eller som företagare
(företagsledares syn resp anställds syn)
Ur ett behov som privatperson skulle jag finna det märkligt med ett extra OS när jag redan betalat för det OS den befintliga maskinen har som man i regel äger. Nu bortser jag från dem som endast nyttjar datorer och nätet via bibliotek. Av dessa ser jag inget direkt vinstintresse i satsningarna då de nyttjar resurserna av sparsamhet, sämre ekonomi eller färre återbesök pga den ålderdomliga synen på datorer.
Men om jag ändå som privatperson ser ett intresse i ett internetbaserat OS så vore det för att kunna flytta filer mellan datorer inom den egna bekantskapskretsen (Familj, vänner). Problem som jag i detta ser uppstår är utbytesinteragerande. Dvs en bekantskapsgrupp kan ur eget perspektiv nyttja 1 konto för att dela informationen sinsemellan. Risken med uppladdning är dock att fildelning av upphovsrättsskyddat material görs bakom låsta dörrar. Samma risk finns även inom företagen. Men det är bra att tanken finns frågan är hur man kan säkra användandet då grunden ändå är att kunna vara mobil i sitt skrivbord. Dvs skrivbordet är med dig där du har en uppkoppling.
Med företagsintegration menar jag bl a hur man kan koppla flera funktioner till sitt konto. Ex Affärshändelse som ska hanteras online direkt där uppkopplingen finns. Ex CRM –stöd, kontaktutbyten, administration av egna webbsidor med adminsida, bokföring, chatkanal för internt bruk inom verksamheten alt gruppchat med olika kunder/leverantörer placerade på annat håll mm. Men mycket av detta kräver hög säkerhet och tillit till att systemet är igång och fungerar samt att Internet uppkoppling finns.
Nu blir det tyvärr läggdags så jag hoppas du tar det för vad det är. Kan inte skriva och utveckla tankar i evighet utan betalning ;-)
Med vänlig hälsning
Magnus Olsson
Uddatorp AB