Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

F eller FA-skattesedel

Inlägg 1 av 5

2006-11-17, kl 02:06

RichardBerlin

RichardBerlin

Inlägg: 12

F eller FA-skattesedel

Jag är en enskilld näringsidkare och undrar om jag ska ha F-skattesedel eller FA-skattesedel och varför!?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2006-11-17, kl 07:54

username

Torbjörn
Berglund

Inlägg: 5

Är du anställd hos någon annat företag och har din enskilda firma på sidan av så ska du ha FA, har du enbart enskild firma och jobbare med den så ska du ha F.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2006-11-19, kl 23:55

username

Marcus
Nederman

Inlägg: 3

Vad exakt är skillnaden på dom? Jag har även anställning hos ett företag och kör min enskilda vid sidan av tänkte jag. Vem ska betala in min skatt jag tjänar på tjänsten? Jag eller kan företaget jag har anställning hos fortsätta betala in den samt fack/a-kassa?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2006-11-20, kl 11:34

username

Medlem
#48637

Inlägg: 7

A-skatten är till för anställningsinkomster och för de gör arbetsgivaren skatteavdrag och betalar in den, tillsammans med arbetsgivaravgifter, till Skatteverket. F-skatten innebär att du själv ansvarar för inbetalning av skatt och egenavgifter för inkomster som du har i din firma. Alltså: anställningsinkomster - arbetsgivaren betalar in som vanligt och företagsinkomster - du själv betalar in till staten. Så länge din huvudsakliga sysselsättning är din anställning så behåller du ditt medlemsskap i din nuvarande fack och a-kassa, och om din arbetsgivare tidigare har skött inbetalningen dit så fortsätter han/hon göra det fortsättningsvis också.

Hälsningar
Jeanette

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2007-02-04, kl 00:13

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Rickard du ska ha en F-skattsedel för det är en sådan företagare använder sig utav. [email protected]

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat