Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

Hur bedömma värdet på ett existerande företag vid köp?

Inlägg 1 av 5

2007-01-15, kl 16:34

username

Paula

Inlägg: 5

Hur bedömma värdet på ett existerande företag vid köp?

Vet inte om jag hamnat i rätt forum nu, men det har ju med ekonomi att göra så..:)
Jag sitter just nu och funderar på att kanske starta eget, men så har det dykt upp ett redan existerande företag som är till salu, som kan motsvara det jag har tänkt mig om jag startar upp ett själv.
Men hur ska jag tänka? Hur bedömmer jag värdet på företaget?
Det finns ett varulager och inventarier för x antal tusen kronor.

Alla aspekter är ju viktiga, ex hur väl upparbetat ett företag är, hur omsättningen ser ut och hur "känt" det är.

Men ett som är mindre känt, mindre upparbetat och har en mindre omsättning,dvs ett väldigt litet företag, hur ska jag bedömma det? 

Ni kan såklart inte säga att företaget är värt så och så mycket, dels eftersom ni inte vet vilket det är eller inom vilken bransch. Men jag behöver lite vägledning i mitt tänk:)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2007-01-15, kl 17:00

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Du ska helst gå igenom bolagets tillgångar och skulder med en revisor så att du säkert vet vad du köper. Revisorn kan garanterat ge dig all vägledning så att du inte åker på dolda kostnader eller gamla skulder. Finns där ett kundregister som säljs med bolaget, och i så fall vilka garantier ges att det inte säljs vidare. Är inventarierna avskrivna i verksamheten eller ej.

En revisor kostar lite men det är väl värt för att säkra investeringen. Titta gärna på bolagets omsättning så att du får en bild för dig om det kan vara bärkraftigt. Ser du direkta andra lösningar för att verksamheten ska bära sig förutom deras nuvarande inriktning och marknadsföring så kan det vara en lönsam idé. Om inte ska man nog tänkta till ytterliggare en gång för det finns en anledning till att verksamheten säljs. Varför, lividitet, läge, marknadsföring, annat?

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2007-01-15, kl 17:26

username

Paula

Inlägg: 5

Jag har begärt att få reda på omsättningen, men vill självklart se redovisningen innan jag går igenom ett köp. Allt jag vet om företaget är sagt genom mail och jag har inte sett några papper alls ännu.
Det jag vet (enligt mail alltså) är att marknadsföringen är precis påbörjad. Det finns inga skulder. Butiken är inte upparbetad än, öppnade förra året, dock har säljaren inte sagt något om exakt när, så jag har fått fråga mer om detta, samma sak när det gäller omsättningen, inte fått några siffror.

Men det jag funderar mest på är om det är värt att köpa ett företag som inte har etablerat sig på marknaden eller starta upp ett helt nytt själv och ha fullständig kontroll, fast då behövs mer pengar, eller betala för detta företaget och kanske ha en liten inkomst som täcker mina mest nödvändigaste behov såsom min privata hyra och tre mål mat om dagen. Startar jag upp ett eget från noll så räknar jag med att inte kunna betala mina privata kostnader under åtminstone 6 månader, så då behöver jag låna pengar till det också.....*många frågor snurrar runt* :o)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2007-01-15, kl 17:42

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Låter märkligt de ska sälja men marknadsföringen är påbörjad. Låter som de ådragit sig kostnader som ännu inte finns upptagna som utgifter eller skulder. Känns lite lurigt över allt ihop. De har vart öppna kort stund och jag tror inte du vinner på att köpa upp deras befintliga verksamhet. Ett år är långt ifrån ett inarbetat projekt och en varningssignal god nog att tala om att något inte är korrekt med avvecklingen av verksamheten i ett så tidigt skede.

Jag skulle rekommendera dig att starta upp ett fräscht bolag på egen hand. Ska du ha en revisor som kontrollerar om köpet är korrekt kan du snabbt räkna till ca 20.000 kr i kostnad samt kostnader för ändring av styrelse och ändringsanmälan till bolagsverket. Du får bättre kontroll med en ny start från noll och kan lägga din fokus och styrka på precis de mål som du finner intressanta samt ditt kapital på de produkter och tillbehör och tjänster som du verkligen behöver. Att starta bolag idag är ingen dans på rosor och ingen garanti om tre mål mat. Det är en tuff utmaning och ett stort ansvar med förlust av socialt skydd.

Jag kan om du vill rekommendera dig en bra revisor som finns både i Göteborg och Stockholm om det är av intresse.

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2007-01-15, kl 18:45

username

Paula

Inlägg: 5

Anledningen jag fått till att säljaren ska sälja är att han ska separera och därmed inte har tid för företaget, och visst skiljer sig folk, men det är antagligen också den anledningen jag hade använt om jag skulle sälja oavsett anledning :o)

Det är en enskild firma (tror jag, har inte frågat) och därmed finns ingen styrelse.
Så det jag kommer att betala för är varulager, överlåtelsen av hyresavtalet på lokalen samt inventarier. Jag ska gå på en visning och be att få se på alla papper innan jag ger mig in i något.
Det är högsta bud som gäller och jag får se om det ens blir intressant att gå in i en budgivning.

Jag är jättetacksam för dina råd och din syn på saken, har fått mig att tänka lite mer och vara vaken på eventuella "skumheter" :P

Jag har en bekant som blev halvt om halvt "lurad" när hon gick och köpte samma typ av verksamhet som jag är intresserad av, så jag vill verkligen vända ut och in på varenda litet hörn som finns.

20 000 är mycket pengar även om det säkert är värt det...Om det blir intressant med en revisor hör jag av mig längre fram. :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat