Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Diskriminering

Inlägg 1 av 4

2007-05-09, kl 12:32

username

Medlem
#51296

Inlägg: 2

Diskriminering

Hej alla glada.

Jag har under en längre tid haft tankar på att starta upp en egen restaurang med lite speciella "restriktioner" angående tilltänkta matgäster, men med alla diskrimineringsfall jag kan läsa om varje dag så behöver jag få lite klarhet och hoppas att någon har varit i kontakt med liknande situationer tidigare.

Den svenska, och med svenska menar jag naturligtvis inte bara människor som är födda i Sverige, utan även människor födda utanför Sverige, men numer bosatta i Sverige, lever i dag ett stressigt liv vilket vi bevisligen inte mår bra av.

Målet jag har med min affärsidé är att få folk att slappna av och glömma vardagens stress och "måste"-känslor. De exempel jag kommer att ta upp nu är situationer som jag personligen finner stressande och otrevliga och därmed kommer att basera min inlägg kring dessa situationer.

Människor som inte stänger av sin mobiltelefon under lunchtid, slappnar aldrig av, men påverkar inte bara sig själv utan alla i sin fysiska närhet, och det är något som både oroar och irriterar mig.

Människor, i största utbredd mödrar (men även fäder), som inte försöker och/eller lyckas trösta sina gråtande barn på en restaurang där jag befinner mig är också något jag finner stressande och otrevligt.

Kan jag, i form av en restaurangägare, neka folk inträde och/eller be de avlägsna sig om de talar i telefon och/eller har en barnvagn med sig utan att råka ut för någon form av diskrimineringsåtgärd?

Nu blev detta ett ganska långt inlägg med en riktigt kort fråga, men det kändes som om att grunden till mina restriktioner var viktigt och därför valde jag att göra mig tydlig i det fallet.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2007-05-09, kl 13:35

username

Medlem
#43544

Inlägg: 7

Rent spontant tycker jag inte det låter som diskriminering att inte tillåta mobiltelefoner. På flera Restauranger i bland annat Halmstad står det vid dörren att mobiltelefon inte är tillåtet. Har även sett gäster få en tillsägelse av hovmästaren när de brutit mot deras telefonförbud. Så på den punkten borde det vara fritt fram att neka mobiltalande kunder.

När det sen gäller det här med Barn/Föräldrar är jag lite kluven. Jag delar helt din uppfattning om att det är en stressor med småbarnsskrik. Samtidigt är det egentligen inget föräldrar kan råda över i alla fall. Men efter att ha ögnat igenom lag 2003:307 har jag inte hittat något som talar emot att kasta ut småbarnsföräldrar. Men det kanske finns andra lagar än just diskriminering som gäller?

Lag om förbud mot diskriminering vid tjänster, varor och bostäder mm.:
http://www.do.se/upload/do/lagar_osv/lag_dfl.pdf

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2007-05-09, kl 13:45

username

Gustav
Olsson

Inlägg: 18

Sitter inte med lagboken framför mig men om jag inte mins fel kan diskriminering endast ske mot; kön, sexuelläggning, etnicitet och religion. Att vara förälder är inget som faller inom dessa områden och det är således inte diskriminering.

Jag tror dock inte att det är en bra affärside att stänga ute personer med mobiltelefoner eller småbarnsföräldrar. Detta då dessa troligtvis är bland de bättre målgrupperna för en restaurang eller café. Affärsmän och kvinnor äter mycket ute och är troligtvis den absolut största målgruppen för lunchrestauranger, men de kommer troligtvis inte gå med på att stänga av sina telefoner. 

Rätta mig gärna om jag har fel.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2007-05-09, kl 13:47

username

Medlem
#51296

Inlägg: 2

Jag håller med, det står klart och tydligt att diskriminering innefattar kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionshinder.

Risken är väl om det finns någon klausul gällande "Selektiv diskriminering" eller något liknande.

Rent jurudisk bör jag inte kunna bli åtalad för just diskriminering om jag väljer att inte släppa in föräldrar med barn under en viss ålder då detta inte faller under någon av de ovan nämnda kategorierna, men någon med mer juridiska kunskaper än mig får gärna uttala sig innan jag färdigställer min företagsidé.

Edit

Visade sig att Gustav Olsson var före mig.

Det handlar igentligen inte om att hindra folk med en mobiltelefon i fickan att göra entré i lokalerna utan det handlar om att "förbjuda störande moment" inuti lokalen.

Edit 2

Missade det vitala som Gustav Olsson nämnde att affärsmän och kvinnor ogärna går med på att stänga av sina mobiler under lunchen, vilket är förståerligt.

Men min huvudsakliga målgrupp är just inte dessa människor utan jag riktar mig till människor som har samma åsikter som mig och inte orkar sitta bredvid fembarns-familjen på McDonalds.

Sedan om några affärsmänniskor väljer min restaurang och går med på de krav jag ställer så får jag se detta som en bonus.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat