Inlägg 2 av
6
2009-03-16, kl 09:16
PerÖberg
Inlägg: 1918
För att göra ett LÅNGT svar kort.
-Inga formella behörighetskrav.
MEN
Utan starta eget kurs, utan en riktig budget, utan kunskap och erfarenhet av hur det faktiskt fungerar - så är det ekonomiskt självmord att göra så.
Ofta finns det en ORSAK till att ett företag säljs. Ofta att det går dåligt - även om säljren försöker döja det.
Ofta krävs ett visst arbetssätt och "teknik" för att få lönsamhet. Har du ingen aning kommer du göra alla nybörjarfel och vart av dom kostar slantar. Kostar i form av onödiga utgifter, i form av högre kostnader än det borde varit och i form av uteblivna inkomster.
osv, osv.
Börja med en RIKTIG starta eget kurs.
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 6 av
6
2009-04-17, kl 05:10
PerÖberg
Inlägg: 1918
Tobias fråga är relevant. Och kan delas upp i två delar:
Den formella delen om skatteregler, bokföring, bolagsformer mm. Här är svaret ofta JA, man får den kunskap man behöver.
Den andra delen, den mer informella delen, hur man lägger upp en startegi som fungerar, vilka erfareneheter man behöver vilka marknadsföringstrick man kan ta till, osv. Här är nog svaret ofta NEJ. Erfarenhet från att t.ex. jobba i butik tror jag ger en hel del kunskap relaterad till en massa praktiska saker hur man driver en butik. Martin och Imre har en poäng. Jag vill dock betona att om man inte antingen ÄGER en butik eller är BUTIKSFÖRESTÅNDARE så kommer man som butiksanställd inte att lära sig alla viktiga aspekter. För dessa delar har man ett par olika möjligheter. En att skaffa en mentor, t.ex. en person som redan äger en butik, som hjälper en. Eller att gå runt och intervjuva folk i rätt ställning. Notera dock att man skall undvika att intervjuva blivande konkurenter vilket man gör genom att välja butiker/butiksägare med andra sorters avror på sin egen ort eller välja likadana men på visst minsta geografiskt avstånd så man inte skapar irritation.
Sedan handlar det också om hur snabb man är på att ta till sig kunskap, att anpassa och förändra en verksamhet baserat på nya erfarenheter och information man får. Så otroligt lätt att köra en ny verksamhet i botten innan den fått chansen att fungera. Och har man fasta kostnader som hyra ... så tickar utgifterna i väg.
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat