Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Minilivs, utbildning?

Inlägg 1 av 6

2009-03-16, kl 09:02

mreson

mreson

Inlägg: 1

Minilivs, utbildning?

Hej! Jag funderar på att köpa en minilivs, kiosk och spelbutik som finns till salu nu. Jag är 32 år och har jobbat inom ett annat område i 13 år som anställd, och har därför ingen utbildning inom vare sig starta eget eller försäljning.
Nu undrar jag vad som minst krävs av mig för att få köpa och driva denna minilivs? Är jag tvungen att ha nån speciell utbildning? Eller är det bara en fördel med utbildning, alltså inget krav?
Tacksam för svar /Patrik

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2009-03-16, kl 09:16

PerÖberg

PerÖberg

Inlägg: 1918

För att göra ett LÅNGT svar kort.

-Inga formella behörighetskrav.

MEN

Utan starta eget kurs, utan en riktig budget, utan kunskap och erfarenhet av hur det faktiskt fungerar - så är det ekonomiskt självmord att göra så.

Ofta finns det en ORSAK till att ett företag säljs. Ofta att det går dåligt - även om säljren försöker döja det.

Ofta krävs ett visst arbetssätt och "teknik" för att få lönsamhet. Har du ingen aning kommer du göra alla nybörjarfel och vart av dom kostar slantar. Kostar i form av onödiga utgifter, i form av högre kostnader än det borde varit och i form av uteblivna inkomster.

osv, osv.

Börja med en RIKTIG starta eget kurs.

Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2009-04-16, kl 20:37

username

Tobias
Eriksson

Inlägg: 23

Spännande svar Per!

En tanke som slår mig är, dessa starta eget kurser du nämner är det typ såna som hålls av arbetsförmedlingen/Skatteverket? Får man då mycket av den kunskap för att undvika dessa misstag? är lite samma tanker dock inget minilivs men i närheten..så vore bra att veta.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2009-04-16, kl 21:56

username

Medlem
#58411

Inlägg: 5

Alltså skatteverket har starta eget kurs. Kolla med dom! De brukar har flera per år......

Arbetsförmedlingen rekommenderar jag ej för då har du hårdare krav på kortare tid som du måste bevisa att ditt företag fungerar om du ska ha sånt där starta eget bidrag

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2009-04-17, kl 00:36

martin_eesab

martin_eesab

Inlägg: 9

Måste instämma med ovan att starkt rekommendera att ta extra jobb, anställning, praktik eller liknande i den bransch man vill jobba med för att lära sig på ett enklare sätt hur allt fungerar och helst jobba från botten och uppåt.

andra tips är att ta reda på vad vissa butiker gör bra och vad de gör mindre bra. Sedan ta ställning till vad man kan plocka med sig och till sin tilltänka verksamhet. "Inte uppfinna hjulet utan snarare förfina det".

Läsa mycket om branschen och vad konsulter säger om t.ex. varuexponering och hur man jobbar med sådant.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2009-04-17, kl 05:10

PerÖberg

PerÖberg

Inlägg: 1918

Tobias fråga är relevant. Och kan delas upp i två delar:

Den formella delen om skatteregler, bokföring, bolagsformer mm. Här är svaret ofta JA, man får den kunskap man behöver.

Den andra delen, den mer informella delen, hur man lägger upp en startegi som fungerar, vilka erfareneheter man behöver vilka marknadsföringstrick man kan ta till, osv. Här är nog svaret ofta NEJ. Erfarenhet från att t.ex. jobba i butik tror jag ger en hel del kunskap relaterad till en massa praktiska saker hur man driver en butik. Martin och Imre har en poäng. Jag vill dock betona att om man inte antingen ÄGER en butik eller är BUTIKSFÖRESTÅNDARE så kommer man som butiksanställd inte att lära sig alla viktiga aspekter. För dessa delar har man ett par olika möjligheter. En att skaffa en mentor, t.ex. en person som redan äger en butik, som hjälper en. Eller att gå runt och intervjuva folk i rätt ställning. Notera dock att man skall undvika att intervjuva blivande konkurenter vilket man gör genom att välja butiker/butiksägare med andra sorters avror på sin egen ort eller välja likadana men på visst minsta geografiskt avstånd så man inte skapar irritation.

Sedan handlar det också om hur snabb man är på att ta till sig kunskap, att anpassa och förändra en verksamhet baserat på nya erfarenheter och information man får. Så otroligt lätt att köra en ny verksamhet i botten innan den fått chansen att fungera. Och har man fasta kostnader som hyra ... så tickar utgifterna i väg.

Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat

Inläggets betyg
Svara Svara med citat