Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

köp av enskild firma

Inlägg 1 av 3

2007-02-18, kl 21:57

norrmanlinda

norrmanlinda

Inlägg: 14

köp av enskild firma

Hej
jag vet att man köper inte en enskild firma utan det är innehållet man köper. Men kan någon förklara hur det då blir om man köper innehållet i enskilda firman till ett högre pris än värdet på innehållet? Blir det då goodwill så att man bokför detta som en egen insättning i kredit mot tex lager i debit men också med goodwill i debit? Tänker jag rätt? Och om det skulle vara på detta viset kan man själv göra själva värderingen av innehållet och på så vis avgöra hur stor del som är goodwill? Oj oj hoppas att det är någon som orkar svara på detta!!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2007-02-18, kl 23:01

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Värderingen av goodwill gör ju du och säljaren tillsammans. Goodwillvärdet blir ju precis som du säger det övervärde du betalar för rörelsen dvs det pris som säljaren satt på sitt goodwillvärde.
Antag att du ska betala 50.000 för en rörelse där lagret är värderat till 10.000 och det också finns 10.000 i inventarier då blir mellanskillnaden på 30.000 goodwillvärdet. När du bokför det så krediterar du kontot du betalar de 50.000 (i detta exemplet) från och debiterar lagret med 10.000, inventarier med 10.000 och goodwill med 30.000.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2007-02-19, kl 20:43

norrmanlinda

norrmanlinda

Inlägg: 14

Tack för klokt svar! Så det är alltså goodwil som gäller fast det är enskild firma. Vad jag kunde se så var det då 5 års avskrivningstid på detta.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat