Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Enskild firma eller hobby

Inlägg 1 av 4

2004-10-14, kl 20:43

username

Daniel
Andersson

Inlägg: 11

Enskild firma eller hobby

Hej!
Jag fick samtal från skattemyndigheterna idag ang min skatte och avgiftsanmälan. Jag hade skrivit att jag första året kommer ha en nettointäkt på 3000 kr. Det skulle tydligen vara en sådan lliten summa så att det blev en hobbyverksamhet.

Kan jag inte starta enskild firma utan att få en nettointäkt på en förmögenhet?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2004-10-15, kl 17:41

username

Fredrik
O.

Inlägg: 41

Tror du får höja intäkten lite i allafall över 10000:-.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2004-10-15, kl 19:07

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

För att någonting ska anses som näringsverksamhet ska det uppfylla tre kriterier, varaktighet, självständighet och vinstsyfte. Om du inte tror att du kommer att tjäna mer än 3.000:- så anser nog SKM inte att du driver i vinstsyfte och isåfall blir det hobby av det.
Nu vet jag ju inte vad du skrivit om omsättning och kostnader om dessa också är väldigt låga för då kan du nog inte få rätt. Har man däremot en relativt stor omsättning men också stora kostnader så att resultatet år 1 inte blir mer än de 3000:- som du angett så brukar det inte vara några problem att få sin F-skatt, naturligtvis under förutsättning att man isåfall har någon form av inkomst från annat som gör att man "har till vatten och bröd"

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2004-10-21, kl 01:28

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Har du fakturakostnad på 30.000 + moms räknas det som företag med återbetalningsskyldighet från momsenheten och då när du registerar dig för moms kan du mycket väl gå back, men du har din firma.
Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat