Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Skatteåterbäring

Inlägg 1 av 5

2008-11-25, kl 12:02

nolkarr

nolkarr

Inlägg: 54

Skatteåterbäring

En liten fundering ang ovanstående!! Nu i dec förväntas jag få tillbaka en del på skatten. Viss del av denna återbäring avser min enskilda firma, den andra delen avser inkomst av anställning! Hur gör man med detta? Ska pengarna återigen in i firman? Eller är dom "mina" (jag vet att firman och jag är samma person, men för enkelheten så tänker jag "oss" som två skilda!!)?

Pernilla

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2008-11-25, kl 12:41

stifor

stifor

Inlägg: 386

Pengarna du får tillbaka från skatteverket är "dina" oberoende av ifall de härrör till enskilda firman eller lön från anställning.

Vill du så kan du sätta in dem till firman, då bokför du det som en egen insättning.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2008-11-25, kl 12:51

nolkarr

nolkarr

Inlägg: 54

Tack för svar! Måste jag göra ngn notering i bokföringen om jag väljer att inte sätta tillbaka dom?
Pernilla

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2008-12-10, kl 21:04

username

Fredrik

Inlägg: 13

Nej, det behöver du inte. Pengarna är så att säga dina "privata" redan då skatteverket betalar ut dem. Det är tvärt om, om du vill göra dem till firmans, som du behöver bokföra dom (som "egen insättning" som Pernilla skriver).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2008-12-15, kl 20:55

username

Medlem
#52421

Inlägg: 5

Men om pengarna betalats ut till ens företagskonto, bör man då inte bokföra transaktionen eftersom de passerat företagskontot?

Kanske boka dem som en egen insättning och sedan direkt ett uttag när man plockar över dem till privat brukskonto?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat