Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

starta uk ltd bolag, lite fragor

Inlägg 1 av 4

2007-03-01, kl 16:35

username

Niklas
Munch

Inlägg: 10

starta uk ltd bolag, lite fragor

Jag har funderat pa att starta ett llc bolag men har lite fragor.
Har man kontor i sverige ska man ju betala svensk skatt men om man bara har ett engelskt bolag och inget fast kontor i sverige kan man da betala engelsk skatt? (har last det). Arbetar inom grafisk design / .com dvs driver hemsidor etc

sen far man ju ta ut 5000 pund utan skatt (lon) finns det andra satt att fa ut pengar utan att skatta, kan man betala ut pengar till en i familjen som lon och sen fa det som en gava.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2007-03-03, kl 11:46

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Det hela hänger mer ihop var du är skattskyldig nånstans. Är du obegränsat skattskyldig i Sverige så kommer du inte undan skatt här, var så säker.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2007-03-03, kl 15:41

username

Niklas
Munch

Inlägg: 10

Jo men jag kommer inte ha fast driftstalle har

"Fast driftställe- 2. Företag i en avtalsslutande stat som bedriver relevant verk-
regel samhet i den andra avtalsslutande staten anses - om inte bestäm-
melserna i punkterna 3 och 5 i denna artikel föranleder annat -
bedriva rörelse i denna andra avtalsslutande stat från där beläget
fast driftställe.
Undantag från 3. Relevant verksamhet som företag i en avtalsslutande stat be-
p. 2 driver i den andra avtalsslutande staten under tidrymd eller tid-
rymder som sammanlagt inte överstiger 30 dagar under en period
av tolv månader medför inte att rörelse anses bedriven från där
beläget fast driftställe. Vid tillämpningen av denna punkt gäller
följande. "

Sa har jag inte fast driftstalle har ska jag inte betala skatt har

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2007-03-03, kl 16:11

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Har du inte fast driftställe i Sverige kan ju inte skatteverket beskatta det icke existerande fasta driftstället. Det är ju inte så svårt att räkna ut.

Eftersom du ställer frågan så misstänker jag dock att du kommer jobba från Sverige på ett eller annat sätt. Det spelar ingen roll om du inte har ett riktigt kontorsutrymme i sverige utan jobbar bara med din bärbara dator tex. Du kommer anses ha fast driftställe i sverige, det är jag övertygad om.

Sen även om du kommer undan och inte anses ha fast driftställe här så är du antagligen obegränsat skattskyldig som privatperson. Då tror jag du kommer bli beskattad för inkomster från ditt Ltd i Sverige, dock med avräkning för skatt erlagd i England.

Du måste ange mer omständigheter om hur arbetet kommer att bedrivas samt övriga förhållanden för att kunna ge ett bättre svar.

mvh
För det andra:

Inläggets betyg
Svara Svara med citat