Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Preliminärskatt för hög!

Inlägg 1 av 10

2006-09-13, kl 01:11

NForsberg

NForsberg

Inlägg: 5

Preliminärskatt för hög!

Hallå,

Jag har sedan mars drivit eget företag inom webbindustrin.
I 3 månader drev jag företaget på heltid och det gick helt okej, jag fick in pengar och resultatet steg i jämn och fin kurva uppåt.

Nu har jag dock fått fast jobb hos ett företag som jag trivs mycket bra med. Detta är alltså en vanlig anställning där jag använder min A-skatt.

Nu till min fråga. Jag har en preliminärskatt på 6,000kr/mån, vilket jag inte kommer ha råd att betala i fortsättningen eftersom jag inte driver företaget på heltid längre. Jag utför något litet jobb ibland där jag använder min F-skattsedel, men inte mer än så...

Jag vill helst slippa betala preliminärskatten överhuvudtaget och enbart skatta på de pengar jag verkligen tjänat in. Är detta möjligt? Isånafall HUR?

Om det är så att jag måste betala preliminärskatt varje månad, hur ska jag då göra? Jag kommer inte ha råd att betala 6,000kr varje månad i ren skatt... Känns som att jag kastar pengar i sjön bara!

Eftersom jag inte tjänar något på företaget just nu så känns helt ärligt även bara 1,000kr i prel.skatt som bortkastade pengar...

Detta gäller en enskild firma!


Vad göra? Tacksam för snabba och informativa svar!

PS!
Bör tilläggas att jag är VÄLDIGT färsk inom detta och har inte alls stor koll på denna röra med alla siffror till höger och vänster!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2006-09-13, kl 06:54

username

Medlem
#47067

Inlägg: 2

Hej Niklas!
Det är synd att man inte ser datum på inläggen, jag har ingen aning om du skrev inlägget i går eller för ett år sedan.

Hursomhelst, det här har jag också grunnat på, och frågat skatteverket om. Lösningen är att helt enkelt skicka in en ny preliminärskattedeklaration när du får nya inkomster. Du kan uppdatera preliminärskatten hur ofta som helst.

För dig är det väl lämpligt att först preldeklarera nära noll (eller noll)-inkomst, och senare skicka in ny(a) deklaration(er) när du får in pengar. Eller om det är lite pengar det hanlar om, eller sent på året - deklarera bara inkomsten på den "riktiga" deklarationen.
http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/blankett/info/4314.4.39f16f103821c58f680006648.html

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2006-09-13, kl 12:15

NForsberg

NForsberg

Inlägg: 5

Jag skrev inlägget igår så du var inte sent ute :)

Har hämtat den blanketten hos Skatteverket men förstår inte hur jag ska fylla i den riktigt?

Vilka fält ska jag fylla i, och hur ska jag fylla i dem?


Så här ser mina uträkningar ut som jag gjort:

Inkomst exkl moms: 31,118:-
Inkomst inkl moms: 38,897:-

Utgifter, inköp inkl resekostnader: 31,577.33:-


Tidigare hade jag skrivit att jag har en momspliktig omsättning på 100,000 SEK.

Jag fick då en debiterad preliminärskatt på ca 46,000 SEK vilket i mitt fall blev ca 6,100kr / mån (med uppskov 3 första månaderna).


Hur ska jag nu göra för att bli av med denna preliminärskatt? Klarar inte av att betala den som det är just nu mitt i flytt och allting!

Tacksam för svar! Vill få in detta till Skatteverket så snart som möjligt!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 10

2006-09-13, kl 15:37

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Du beräknar ju en inkomst på 31118:- + moms och utgifter på ca 25000:- + moms. Det ger ju ett överskott i bolaget på 31118-25000= 6118:- Och din planerade vinst blir då 75% av detta. = ca 4500:-

Kommer inte ihåg hur blanketten ser ut men om du svarar med blankettnummret så kan jag nog hjälpa dig. Sedan är ju frågan om du rapporterar moms varje månad eller om du gör det vid deklarationen. ?

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2006-09-13, kl 15:42

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Ok nu såg jag att du lagt upp länken till blanketten i första inlägget.

Skriv alltså in 4500:- i ruta 40

Och skriv sedan en förklaring varför du droppar inkomsterna. dvs att du börjar med en anställning och har företaget som hobby tills vidare.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2006-09-13, kl 15:57

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Om du har årsmoms skall du dessutom fylla i 86 och 87.

86 skall vara skillnaden mellan 38,897 -31,118
87 skall vara det som är momsen av dom 31,577.33 (och som jag i tidigare inlägg satte som skillnaden mellan 31,577.33 och ca 25000 då vissa delar typ milersättning ju inte innehåller moms så vet jag inte summan exakt utan att se bokföringen)

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 10

2006-09-13, kl 23:05

NForsberg

NForsberg

Inlägg: 5

Tackar för alla svar!

Jag har räknat in följande saker i mina utgifter:

- Inköp av dator, bildskärm, samt övrig datorutrustning
- Betalning av postbox
- Litteratur (böcker)
- Kostnader för domännamn, webbhotell etc
- Färgpatroner
- Diverse kontorsmaterial (papper, håltagare etc)
- Resor (taxi, tåg, flyg) i samband med arbeten jag utfört


Är det någon som inte passar in i utgifterna? Gäller det enbart investeringar i företaget eller gäller utgifterna även förbrukningsmaterial och resor etc?


Tack på förhand! Hoppas kunna lämna in blanketten imorgon!


Hälsningar,
Niklas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2006-09-13, kl 23:34

NForsberg

NForsberg

Inlägg: 5

Tack Michael!

Jag var inne på Skattekontoret i förrgår och talade med en handläggare angående detta.

Han bara skrattade och kollade på mig som om jag vore dum i huvudet när jag frågade om det inte finns något sätt så att man bara skattar på det man tjänar istället för att betala preliminärskatten varje månad då mina inkomster varierar otroligt från månad till månad.

Kan du ge mig mer info om vad jag ska frambringa till Skatteverket som kanske låter mer korrekt i deras öron? Har ingen lust att bli idiotförklarad igen!


Tack tack! Mvh...  

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2006-09-13, kl 23:39

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Nolldeklarera tills vidare då utgifterna förmodligen ligger högre än inkomsterna. då kan du själv följa din situation som det är nu bjuder du staten på dina pengar.
Lars
[email protected]
www.flysverige.nu
Start av företag och ekonomistyrning
SIA Arenander (lettiskt AB)

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 10

2006-09-13, kl 23:42

NForsberg

NForsberg

Inlägg: 5

Nolldeklarera? Du får gärna förklara mer och hur jag ska fylla i preliminära självdeklarationen för att nolldeklarera...

Då blir jag av med preliminärskatten eller men kan fortfarande jobba om jag så önskar?

Jag är väldigt grön inom detta område... Men jag lär mig för varje nytt svar jag får!

Tack till alla som orkar med mig :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat