Hej Niclas
En rolig idé och jag hoppas att det kommer att gå vägen för dig.
Du måste kolla upp detta med licenser, samt varifrån du skall köpa alla konsoler och spel. Försök att förhandla fram bra inköpspris för det kommer att bli en ganska stor kostnad att hålla lokalen au jour med nya spel och tillbehör.
Med en idé som denna får du en ganska specifik målgrupp och det är vanligtvis inte de som sitter på mest pengar. Så det är viktig att du får ett stort upptagsområde, som en storstad. Också bra att du funderar kring olika tävlingar och event så att du kan bredda din målgrupp, som att hyra ut till kick-off, femkamper etc.
En bekant startade ett internetcafé, men det är nu främst en kiosk med datorer innanför för att han tjänar inga pengar på själva cafét. Det är för många som har datorer och internet hemma, så det har övergått till kioskverksamhet snarare och det är det som gör att det går runt. Dock kommer du att ha ett bredare utbud samt en större stad förhoppningsvis, så förutsättningarna kan bli bättre.
Känner även till en liknande verksamhet som satsade på att hyra ut konsoler och spel, men det gick inte runt. Det går runt nu för att det är en kombination av kiosk, filmuthyrning, spelhall och internetcafé.
Min poäng är den att jag tror inte du skall underskatta värdet av att ha en fullskalig kiosk och ett central läge så du får ett större kundupptag än de som faktiskt kommer för att spela. Kanske du även skall fundera på om din "spelhall" skall ha mer än konsoler, som kanske biljardbord etc.
Jobba på med din affärsidé och lycka till.
Hälsningar,