Inlägg 1 av 5
2008-11-10, kl 20:45
Nu är det dags att sätta igång!
Startade ett handelsbolag 01-11-07 och ska du sätta igång och deklarera inkomser och utgifter för året som gått. Nu har vi inte haft jättemycket verksamhet i bolaget så det rör sig om cirka 100.000 + moms som dragits in i bolaget.
Men nu till den roliga delen. Nu sitter jag självklart här med massor av kvitton som ska bokföras.
Så nu har jag ett par frågor om dessa kvitton:
1. Jag har flera kvitton från luncher med kunder. Jag har hört att man behöver i vissa fall en underskrift av den man bjuder på lunch. Stämmer det?
2. Sl-kort. Kan jag dra av Månadskort på Sl om jag använt dessa när jag behövt vara hos kunder?
3. Taxikvitton, vad är det för regler som gäller för taxiresor? Har flera kvitton från taxiresor som jag gjort inom arbetet.
Sen har vi råkat skriva "lön" på beskrivningen när vi tagit ut pengar från företaget, när pengarna har gått till saker för företaget. Blir detta ett problem för oss?
Våra fakturor till kund är gjorda i början av året och någon nu i slutet, medans inget har fakturerats i månaderna 03-10. Om vi då har gjort flera kundmöten i dessa månader och vill dra av kostnader under den tiden, ser det suspekt ut? Någon som har erfarenhet av det?
Tacksam för svar!
Vänliga hälsningar
Mattias
Svara Svara med citat