Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Vilka papper sparas?

Inlägg 1 av 3

2008-08-21, kl 12:31

username

Fredrik

Inlägg: 13

Vilka papper sparas?

Hej. Här kommer en riktigt nybörjarfråga kring bokföringen.

Jag har precis reggat enskild firma och igår betalade och bokförde jag lite inköp av kontorsvaror samt betalade en faktura. Och det blir ju en väldig massa papper att sätta in i verifikattionspärmen, jag började fundera om jag gör rätt eller om jag även sätter in "onödiga" papper...

Vid betalningen av fakturan blev det 3 st verifikationer,

1. Utskrift av utbetalningen från bokföringsprogrammet (visma enskild firma)

2. Den betalda fakturan från leverantören.

3. En utskrift från internetbanken med bekräftelse på transaktionen.

Alla dessa har jag satt in i min verifikationspärm och märkt längst upp i hörnet med det verifikationsnummer som bokföringsprogammet givit transaktionen.

Är detta det rätta tillvägagångsättet? är alla dessa papper nödvändiga?

Vid egen insättning (till bankkontot) får jag två verifikationer, en från banken, en från bokföringsprogrammet, är det samma sak där? spara bägge?


Sedan har jag en annan fråga angående inköp av elekronik som ska användas i firman, jag jobbar med datorer och datorreparationer etc. Exempelvis ett usb-minne som ska användas i verksamheten för överflyttning/lagring av kunders data, hur ska detta bokföras? Är det ett inventarium?  Jag antar att det inte räknas till material/varor för där ska väl baka inköp bokföras som är inköpta för att säljas. Eller bokför man det under "övriga utgifter" och skriver typ "inköp av elektronik för datorfelsökning/reparation"?


Tack på förhand till den som orkar ta sig an mina frågor!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2008-08-21, kl 13:24

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Jag brukar stämpla fakturan och skriva in verifikatnr och konton. På det sättet slipper jag skriva ut en utskrift från programmet.  (Sparar lite skog).

Sedan inventarie blir det bara om den kostar över 5000:- + moms. Och sådana USB minnen kanske finns.
Annars passar förbrukningsinventarie.

Men i ditt Visma EF blir det väl under övrigt som det mesta. (Visma EF är ju inget för den som vill ha rapporter vad som kostar i bolaget)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2008-08-21, kl 13:49

username

Fredrik

Inlägg: 13

Okej, och alla förbrukninginventarier (inventarier för under 5000) kan jag med andra ord bokföra som "övriga utgifter"?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat