Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

avdrag på moms innan startdatum av enskild firma

Inlägg 1 av 10

2007-10-21, kl 13:16

monikaikovacs

monikaikovacs

Inlägg: 32

avdrag på moms innan startdatum av enskild firma

Det är så att jag vill göra inköp till mitt företag som startar om någon månad. Jag undrar om man får dra av momsen på de inköp innan företagets start? 

Och så undrar jag vilket datum är bäst att starta sitt enskilda firma.  Alltså blir det krångligt med bokföringen om jag skulle säg starta företaget den 17/11 till exempel?

Jag vill också passa på att TACKA ALLA som har hjälpt mig besvara dessa oändliga frågor som man har när man ska starta eget.

Monika

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2007-10-21, kl 21:13

monikaikovacs

monikaikovacs

Inlägg: 32

Finns det ingen som svara mig??:)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2007-10-21, kl 22:33

username

Pia

Inlägg: 1

har du varit i kontakt med skatteverket och fått en f-skatt sedel?
först då kan du göra en bokföring och börja göra avdrag för moms. jag skulle råda dig att gå en kurs i bokföring det där med moms är inte helt lätt.. Datum att starta spelar i stort sett ingen roll men min erfarnhet säger mig att om du inte vet något om dig framtida omsättning så be om moms inbetalning en gång om året, vill du sen betala en gång per månad så kan du alltid ändra.
men begär du inbetalning av momsen en gång i månaden från början måste du hålla dig till det. kan vara värt att tänka på om du inte vet hur mycket pengar det handlar om från början, lycka till pia

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 10

2007-10-21, kl 22:55

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Max 18 månader får första året vara och moms bör man betala eller ofta få tillbaka i början. Se till så man har det en gång per månad, vilket mer stor sannorlikhet under nästa år kommer att bli var 3:e månad. Att ta hjälp innan start kan vara bra så man slipper så många misstag senare och den kostnaden för att starta upp företag får dras av helt så även momsen.
[email protected]  Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2007-10-22, kl 09:59

monikaikovacs

monikaikovacs

Inlägg: 32

Jo, jag förstår att man måste ha en f-skattsedel för att bokföra alla inköp.  Frågan var om det går göra avdrag för innan, men det verkar som det går att göra så, eller. (har hört att man får göra det)  Jag tänker ha en revisor som bokför åt mig en gång i månaden.  Eftersom jag ska gör regelbundna import från utlandet behöver jag momsredovisa en gång i månaden.


Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2007-10-22, kl 10:24

FrGr

FrGr

Inlägg: 54

Ja. Dubbelkolla med skatteverket. Förstå inte varför så få vänder sig till dem, det är ändå de som har alla slutgiltig svar.

Du får ta upp inköp relaterade till företaget som är gjorde t.om. året innan du startade (enskild firma). Så var det för ett par år sedan i alla fall, det kan ha ändrats men det låter orimligt. Så...kolla med skatteverket.

Du behöevr inte f-skattesedel för bokföringen i sig, den behöver du för att bevisa/visa för dina uppdragsgivare att du kommer betala arb.givareavg, skatt etc. själv - att de inte ska göra det.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 10

2007-10-22, kl 15:23

monikaikovacs

monikaikovacs

Inlägg: 32

Tack för bra svar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2008-03-13, kl 01:32

brandsaeter

brandsaeter

Inlägg: 11

Jag har en fråga angående detta, måste jag påvisa i bokföringen att jag har använt pengar från min privata ekonomi för inköp av inventarier innan start? Lite svårt att förklara, men jag lurar på om det verkligen är helt ok att bara bokföra fakturorna som inte kan kontrolleras gäntemot företagskontot.
Ska jag bokföra en egen insättning eller vad?

Jag är helt grön på detta så har överseende med eventuella dumma frågor :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2008-03-13, kl 01:38

username

Kent

Inlägg: 204

Så länge du har ett kvitto som säjer att du har betalat fakturan kan du bokföra det mot insättning av eget kapital. Det finns inget som säjer att du måste betala med företagskontot. Du kan ju betala från kassan eller med eget insatt kapital. Så inga problem med det är ett kvitto som gäller.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 10

2008-03-13, kl 01:40

brandsaeter

brandsaeter

Inlägg: 11

Ok, så jag behöver inte göra mer än att bokföra affären och spara alla verifikat så ordnar det sig?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat