Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

avskrivning dator

Inlägg 1 av 9

2007-03-21, kl 10:39

mindibella

mindibella

Inlägg: 43

avskrivning dator

Enskild firma datorn kostade 11393 kr

Hur skriver jag av en dator?
Hur många år?
procent?

Vilka konton ska jag använda mig av?
 Hur ska jag kontera nu?
Hur blir det vid årets slut?

1930 kred  11393 kr
2641 deb   2279 kr
1220 deb   9114 kr

Låt säga att jag tar alternativ 1 avskrivning 20%-5 år på datorn

Blir avskrivningarna så här då

år 1-2007               9114#20% 1823

år 2-2008               7291#20% 1458

år 3-2009               5833#20% 1167

år 4-2010               4666¤20% 933

år 5-2011               3733#20% 747

Är detta rätt?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2007-03-21, kl 21:01

username

Medlem
#49847

Inlägg: 4

Skulle göra avskrivning endast i deklaratioen. Läs i skatteverkets skrift dags att deklarera 2006.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2007-03-21, kl 23:19

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Gör du avskrivningar med 20% per år så skall du hela tiden beräkna avskrivningen på anskaffningspriset, dvs du skriver av 1823 varje år. Efter 5 år är hela datorn avskriven, dvs summan av dina gjorda avskrivningar är liks ator som priset för datorn.
Du kan också välja att skriva av enligt 30-regeln. Då gör man så som du gjort att man varje år beräknar avskrivningen i förhållande till det värde inventarierna är bokförda till (anskaffning-tidigare avskrivningar) men då räknar man med 30% som avskrivning, inte 20%. Skillnaden är som du kan se i ditt eget exempel att en inventarie aldrig kommer att bli helt avskriven om man hela tiden använder bara denna regel.
 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2007-03-22, kl 07:10

mindibella

mindibella

Inlägg: 43

Hej! dessa frågor skrev jag i word, innan jag såg ditt ovanstående svar.
 
Först en liten fråga, för jag vill veta allt.
 
Avskrivning 20%- 5 år
 
1, Är det kompletteringsregeln?
Isåna fall förstår jag att man skriver av med en och samma summa varje år (anskaffningsvärdet)
 
Avskrivning 30%
 
2, Är det huvudregeln?
 
I såna fall förstår jag att man räknar ut det som man gör, (inventarierns värde) för varje år.
 
3, Har jag rätt eller fel?
 
 
4, Skriver man inte av en dator på 3 år?
 
Om inte, vad är bäst, 3 eller 5 år?
Vill ni förklara så jag förstår?
 
Jag kommer fylla på med lite mera frågor inom detta ämne, allt eftersom jag får svar. Vill inte ställa alla frågor på en gång. Jag är mycke tacksam för alla svar jag kan få.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2007-03-22, kl 08:23

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du har rätt om namnen på de olika reglerna för avskrivning.

Det finns ingen regel som ger möjlighet att välja tre års avskrivning. Endera kommer den inventarien man köpt att bara  ha en ekonomisk livslängd på max två år och då ska den kostnadsföras direkt. Har den en ekonomisk livsläng som är längre än två år är kortaste avskrivningstiden 5 år. Det finns alltså ingen möjlighet att göra avskrivningar på en förbrukningstid på 3 eller 4 år.

Om det nu är så att man har en dator som efter 3 år inte längre går att använda till det man ska så får man det året man kasserar den istället göra en utrangering och då avskriva resten av värdet på en gång.

Samtidigt kan man ju också säga att det visst är fullt möjligt att lägga upp den planenliga avskrivningen på en dator över tre år men då krävs det samtidigt att man har några andra inventarier som man avskriver över längre tid än fem år för att kompensera detta. 20-regeln och 30-regeln säger nämligen ingenting om en enskilds inventaries avskrivning utan om summan av de avskrivningar man gör under ett år.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2007-03-22, kl 08:56

stifor

stifor

Inlägg: 386

Man kan skriva av en dator eller annan inventarie planenligt på tex 3 år.

Det innebär att när man tex köpt en dator den 1 juli så skrivs den av med 1/6 av inköpspriset år 0 (inköpsåret), 1/3 år 1 och 2, samt 1/6 år 3.

Resultatmässigt kan dock inte avskrivningen gå snabbare än 5 år inklusive inköpsåret, därför ska överavskrivningar dessutom bokföras som innebär att detta uppnås.

Man bör givetvis ha ett bokföringsprogram som håller reda på,  samt räknar ut och sköter avskrivnings-bokföringen med automatik.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2007-03-22, kl 09:53

mindibella

mindibella

Inlägg: 43

Vill ni förklara kontona 1229 och 1249 som har med ackumulerad avskrivning att göra. När ska dessa konton användas? Som det är nu har jag en kingcab på konto 1242 på det ena egna företaget och en dator på konto 1220  på det andra egna företaget.
 
Vid årens slut ska man ju för ner årets avskrivning till konton 7835, ska jag då upprätta en verifikation det datum jag gör avskrivningen, blir då konteringen, om jag tar datorn 1220- 1823 kr och 7835- 1823 kr? eller 1229,1249

King caben.............. 
Redovisningen är för två olika egna företagare, var för sig
Hur konterar jag i december i år? December nästkommande år osv?
 
  Nu står summa 111750 på konto 1242  King cab köpt -2006, gjort första avskrivningen-2006.
 
Hur konterar jag i december i år? December nästkommande år osv?
 
Nu står summa 9114 på konto 1220 dator köpt januari-2007
 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2007-03-22, kl 10:56

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Man kan ochså skriva av med 25% i vissa fall eller helt under vissa betingelser. Jag själv har ett sådant fall som knackar på dörren till högsta instans men jag är extrem och bråkar in i det längsta för jag anser att j ag har rätt iannat fall är det bara att börja om från början med fallet och med ändrad avskrivning. Att hålla på med ekonomistyrning är nästan ett jobb i sig men jag kan ge många goda råd till er. vill man ha mer heltäckande råd får man vända sig till mig på
[email protected]

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2007-03-22, kl 13:39

mindibella

mindibella

Inlägg: 43








Hej

Vill bara tala om att jag nu inte behöver nåt mera svar i detta ämne.
Jag laddade ner ett demo på anläggningsregister från spcs visma. Saker och ting blev mycket lättare då jag gjorde avskrivningar i demot. Nu vet jag vad kontona innebär och hur jag ska kontera det hela.
Har nu beställt ett sådant program.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat