Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

bokföring lincensavtal

Inlägg 11 av 15

2007-04-20, kl 08:52

mindibella

mindibella

Inlägg: 43

Jag kommer att göra som Gunnar Telhammar råder till

Moms tillbaka + kostnadsränt
1930 deb 2332
2650 kre 2335
8423 deb 3

Moms tillbaka + skattefri ränteintäkt
1930 deb 2332
2650 kre 2335
8314 deb 3

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 15

2007-04-20, kl 14:16

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Sara Norr: 
Jag tyckte dock i din fråga att du tyckte att det var svårt med två konto för samma sak.
Nu får du läsa på bättre, jag har aldrig ställt någon fråga, jag har påpekat ett fel i ditt svar. Nu handlar inte frågeställningen här om att ha två konton för att bokföra samma sak på, utan om att bokföra två olika saker på samma konton.


Sara Norr: 
Jag tycker vi lägger diskussionen åt sidan. Karin; det går alltså att göra på två sätt och välj det du känner är bäst. Har aldrig en sekund funderat över något annat. Men för mig är det bästa sättet det rätta sättet och i de fall det finns alternativa vägar så är det alternativ som är bäst för klienten det rätta sättet. Eller du kanske aldrig har stått i valsituationen att välja huruvida du ska redovisa intäkter enligt huvudregeln eller alternativregeln eller huruvida pågående arbeten redovisas enligt metoden för successiv vintavlyftning eller ej.
Sara Norr:
Som sagt, Skatteverket bryr sig inte, bara du inte redovisar intäkten.
Vad har skatteverket med min bokföring att göra. Dessutom i det här fallet är jag övertygad om att skatteverket struntar fullkomligt i om jag redovisar intäkten eller ej, däremot blir de säkert en aning bittra om jag skulle ta upp kostnaden istället.
Bokföring gör man för sin egen skull för att ha kontroll över kostnader, intäkter, skulder och tillgångar inte för att tillfredställa skattemyndigheten.
Sara Norr:
Måste dock bara säga en sak. Jag tycker tvärtom; Baskontoplanen är svår. Svåra kontoformuleringar och massa konto för i princip samma sak. Den är dock extremt bra när man ska deklarera.
Baskontoplanen är väl inte svår, den är enkelt och systematiskt upplagd men det gäller att man "knäcker" koden för den. Det finns väl inte heller en massa konton för samma sak, såvida du inte tänker på gruppkonton och underkonton men man använder ju bara dessa om man behöver.

Allt det du nu tycker verkar svårt och kontigt och måste ringa till skatteverket och stämma av innan du vågar bokföra kommer du att lära dig med tiden. När du sedan blir riktigt varm i kläderna ska du se att också du känner dig säker på vilka konton du ska använda och aldrig behöver känna att du är osäker på detta.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 15

2007-04-20, kl 19:00

username

Medlem
#42816

Inlägg: 12

Hej Karin;

Jag trodde du var den som ställde frågan.

Mitt svar om baskontoplanen var till Gunnar eftersom han tyckte det var en intressant frågeställning. Tyckte det var en intressant diskussion om vi kunde prata om baskontoplanen.

Karin; jag driver en redovisningsbyrå och känner mig inte osäker på min kunskaper. Tycker det är väldigt fegt och dumt av dig att skriva så i ett mail.

/Sara



Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 15

2007-04-20, kl 23:13

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379


Nähä, men varför skrev du då att baskontoplanen var svår? Må så vara att du tycker jag är feg och dum, det bjuder jag på, men då måste jag få tycka att du i inläggen den 19/4 17.02 och 19.39 är nedlåtande och överlägsen mot oss som inte förstår att du vet bäst.
Nu har detta helt och hållet tappat allt allmänt intresse så resten av mitt inlägg finns i din privata inbox

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 15

2007-04-21, kl 08:29

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

LÄGG NER!

Vill ni fajtas er konkurrenter emellan så starta en ny tråd!

- Karin, du må vara kompetent inom bokföring men att fortsätta hugga på henne ser inte proffsigt ut.

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Sida 2 av 2

1 2