Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

bokföring lincensavtal

Inlägg 1 av 15

2007-04-16, kl 19:32

mindibella

mindibella

Inlägg: 43

bokföring lincensavtal







egen firma
Har köpt lite bokföringsprogram och bokfört dessa köp på konto 5420-programvaror.

När jag nu sen ska betala lincensavtalen på dessa program.
Vilket konto ska jag då använda?

Sen undrar jag lite ändå över intäktsräntan respektive kostnadsräntan på skattekontot.

ska jag verkligen använda både konto
8314-skattefri ränteintäkt och 8423- räntekostnad?
ska jag inte bara använda mig av 8314-debet+kredit? snälla förklara

 

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 15

2007-04-18, kl 10:40

username

Medlem
#42816

Inlägg: 12

Hej Lena,

Jag tycker att du kan använda konto 6540 IT kostnader. Här läggs diverse IT kostnader.

Intäktsräntan samt kostnadsräntan på skattekontot är ej avdragsgill. För att förenkla bokföringen här kan du använda konto 8314 endast. Sen drar du av kostnaden eller intäkten i din deklaration under ej avdragsgilla kostnader eller ej skattepliktiga intäkter.

/Sara

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 15

2007-04-18, kl 17:07

telhammar

telhammar

Inlägg: 10

Jag håller inte med Sara.
Vid deklarationen ska du redovisa din skattefria ränta vid kod 604 i blakett INK2, INK4 och N2.

Ince avdragsgill ränta ska redovisas vid kod 609 i samma blanketter.

Att kvitta dessa mot varandra har jag inte hört är god redovisningssed.

Så Lena, jag håller fast vid mitt svar jag lämnade på www.estra.se
Gunnar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 15

2007-04-18, kl 17:31

username

Medlem
#42816

Inlägg: 12

Hej gunnar,

Jag jobbar jättemycket med skatteverket och dom skulle aldrig ha något emot detta beträffande räntan på skattekontot för den är icke avdragsgill ändå. Det här gör nämligen jag efter genomgång med skatteverket.

Skatteeffekten blir ju densamma.

/Sara

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 15

2007-04-18, kl 19:35

telhammar

telhammar

Inlägg: 10

Hej Sara

Kul med intressant diskussion. Jag håller dock fortfarnade inte med dig.

Kostnadsräntan på skattekontot är ej avdragsgill = skattepliktig.
Intäktsräntan på skattekontot = skattefritt.
Hur kan då skatteeffekten bli densamma?

Jag kan inte hitta någonstans i Bokföringsnämndens rekommendationer att ditt bokningsförslag är ok. Visst har Skatteverket och Bokföringsnämnden olika uppfattningar ibland, men jag rekommenderar alltid BFNs rekommendationer.

Och varför samma konto? Varför blir det enklare?

Kom gärna med synpunkter.

MVH
Gunnar - www.estra.se
 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 15

2007-04-19, kl 17:02

username

Medlem
#42816

Inlägg: 12

Hej;

Gunnar. Har du jobbat med bokföring? Det är definitivt mycket enklare att netta ut skatteräntan. För skattekontot innehåller ibland retroaktiva rättningar som blir omöjliga att klara ut.

Det är klart skatteeffekten blir densamma. Om du har 2 kr i kostnadsränta och 2 kr i intäktsränta så blir skatten 0 kr av dessa. Om du nettar ut det på ett konto så blir summan på kontot 0.

Bokföringensnämnden kommer bara ut med råd och rekommendationer. För små företag kan det ibland te sig omöjligt att verka i bokföringsnämndens paragrafer. Att försöka förenkla sin bokföring kan göra att man göra mindre fel....

/Sara

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 15

2007-04-19, kl 19:01

telhammar

telhammar

Inlägg: 10

Hej igen

Det är klart du har rätt att skatteeffekten blir densamma. Det var slarvigt redovisat av mig.

Jag tycker dock att det blir enklare för den ovana bokföraren att man rekommenderar att följa BAS kontoplanen. Den är konsekvent och det finns fina exempel och förklaringar för den som så önskar. Bokföringsnämndens rekommendationer ska så klart inte småföretagaren snöa in sig på utan den ska du och jag kunna som jobbar med detta som levebröd, sedan ska vi rekommnedera utifrån dessa råd.

Detta blev lite en höna av en fjäder. För 99% av företagen handlar det om +/- några hundralappar. Men principiellt rekommenderar jag alltid den rätta vägen, inte genvägen.

Jag har jobbar med bokföring sedan 1985 och är auktoriserad redovisningskonsult genom SRF.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 15

2007-04-19, kl 19:26

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Nu blir ju denna disskusionen helt OT men jag spinner vidare lite ändå.
Det finns många saker man kan förenkla i bokföringen men jag förstår inte heller vitsen med att lägga ränteintäkterna på samma konto som kostnaderna. Om jag ska boka 2 kr i kredit på ränteintäkter eller samma två kronor i kredit på räntekostnader gör inte bokföringen enklare, bara mera ofullständig.
Dessutom, frågeställaren har en enskild firma och ska alltså överhuvudtaget inte bokföra räntor på sitt privata skattekonto.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 15

2007-04-19, kl 19:39

username

Medlem
#42816

Inlägg: 12

Hej Karin och Gunnar;

Jag tycker vi lägger diskussionen åt sidan. Karin; det går alltså att göra på två sätt och välj det du känner är bäst. Jag tyckte dock i din fråga att du tyckte att det var svårt med två konto för samma sak.

Som sagt, Skatteverket bryr sig inte, bara du inte redovisar intäkten.

Ha det gött. Sara

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 15

2007-04-19, kl 19:42

username

Medlem
#42816

Inlägg: 12

Gunnar,

Måste dock bara säga en sak. Jag tycker tvärtom; Baskontoplanen är svår. Svåra kontoformuleringar och massa konto för i princip samma sak. Den är dock extremt bra när man ska deklarera.

Hilsen Sara

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2