Jani Pullinen: Tack för det snabba svaret Mikael...
0.10 öre och 60-70 Kr är ju en ganska stor skillnad. Hur mycket
kan man själv påverka hur mycket det hela får kosta och i vilka sökningar som annonsen skall dyka upp ?
Du påverkar helt själv vart du vill lägga gränsen och kan om du är lite mer advancerad i användandet påverka allting helt själv.
Betala per klick
---------------------
Du väljer själv hur mycket du vill betala per klick, och ställer själv in i kronor och ören vart gränsen ska gå:
T ex max 5:- / Klick.
Ju mer du bjuder på orden destå högre upp hamnar din annons. Om du söker på termen "Tjäna pengar" på Google ser du att det finns flera träffar. Du väljer själv om du vill vara plats 1-3 eller plats 4-6. Om du betalar lite hamnar du generellt sätt lägre ner.
Välj sökord fritt
---------------------
Du väljer själv vilka söktermer du vill använda dig av. Låt oss säga att du säljer webdesign-lösningar. Dina besökare kanske söker på "Hur man gör sin egen hemsida". Du kan då välja att din annons visas om någon skriver exakt den termen, eller använder orden "egen" och "hemsida".
Sätt gränsen själv
---------------------
Det går även att välja en "dagsbudget" på t ex: 50:-/dag.
Det som händer då är att du "köper" upp till t ex 50:- för 1:- styck. Och, när du nått din budget slutar ditt sökord att visas.
Detta är bra om du vill pröva i början hur Google Adwords fungerar.
Är det något för dig?
---------------------
Det bästa är alltid att hamna i den fria trafiken(då första sidan och top 10), men naturligtvis kan det bli jättesvårt om du har ett sökord eller en produkt med hög konkurrens.
Ett generellt sätt för att se om det finns någon marknad är att söka själv på olika termer dina kunder använder och sedan se hur konkurrenterna arbetar. Om du är okunnig skulle jag outsourca det till någon som kan. Men, det går ju alltid att experimentera på egen hand.
Gå till www.google.com/adwords - Där finns mycket bra information.
Med vänliga hälsningar,
Aron L,
www.goodway.se