Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Kontant uttag för privata & företags utgifter

Inlägg 1 av 4

2004-10-07, kl 23:02

username

Joel
Anderson

Kontant uttag för privata & företags utgifter

Hej!
Jag undrar hur det funkar med ens privata räkningar och firmans räkningar. Dom flesta utgifterna jag har är privata.
Räkningar som mobiltelefon, fast telefon, bensin etc är privata. Nästan alla räkningar står på mig och min sambo. Vad är det som gäller??

Ska man bokföra varje privat räkning som ett eget uttag eller ska man bokföra det som en utgift för firman? Viss del av ex. teleräkning är firmans.

Allt snurrar..... =(

Mvh

Joel

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2004-10-08, kl 14:12

foretagande

foretagande

Om jag börjar med det enklaste så är det att en räkning som går till dig privat istället för till din firma inte ger dig rätt att lyfta momsen på fakturan. I övrigt får man titta lite på vad för faktura det gäller för att se det bästa sättet att bokföra den. Gäller det en mobil så kan man säkert göra det troligt att den används enbart i firman (specificerade räkningar) så den borde man kunna bokföra i firman direkt, dock utan att dra momsen om den inte är ställd på firman. Fast telefon är inget du har enbart för firman såvida du inte har två abonemang, där brukar man göra så att betalningen av räkningen är ett privat uttag. Sedan får man bokföra en kostnad i firman som är den ökningen av räkningarna som uppstått efter firmastarten. Räkna ut en genomsnittlig kostnad för ex året innan firmastarten och se hur mycket dyrare det är nu=firmans utnyttjande av telefonen. När det gäller bensin så är det alltid ett privatuttag såvida du inte vill betala förmånsvärde för fri bensin men då måste också firman äga bilen och du har bilförmån. Kostnaden för att köra bil i tjänsten är 16: milen dvs den skattefria milersättningen. Det är inget du behöver bokföra om du inte vill, det räcker med att göra avdrag för det i deklarationen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2004-10-12, kl 17:08

username

Fredrik
O.

ang. mobil så kan man visst dra momsen trots att räkningen inte är ställd på firman.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2005-01-25, kl 20:14

username

Annika
Zetterlund

Har följt ovanstående och funderar på vad som gäller eftersom det är två svar.
Kan man dra momsen eller inte?

Tack på förhand!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat