Inlägg 1 av 3
2007-01-02, kl 14:55
Provision på rekommendation
Jag har gjort hemsidor i snart 10 år som glad amatör. Sommaren 2006 tog jag klivet att göra hemsidor som egenföretagare. Som alla ni egenföretagare vet är det ofta svårt att komma igång och få bra snurr på verksamhetet till en början. Det här kan vi kalla "Problem 1".
Om man springer på ett bra erbjudande om något, eller om en bekant pratar om att skaffa något, då brukar man ju rekommendera ett företag, en butik, en vara eller en tjänst som man är nöjd med. Tyvärr tjänar man ju normalt sett inga pengar på en sådan rekommendation, man får bara sin bekants tacksamhet. Låt oss kalla det "Problem 2"
Jag har tagit fram ett koncept för små-/egenföretagare som känner ett behov att ha en hemsida men som inte har kunskaper att bygga en bra sida själv eller råd att köpa en sida från ett företag för kanske 20-100.000 kronor. Konceptet kortfattat bygger på att genom viss duplicering kunna erbjuda en mycket prisvärd hemsida där man som kund har full kontroll över innehållet på ett enkelt och smidigt sätt. Låt oss kalla det här "Lösning 1".
För min egen del är ju "Lösning 1" lösningen på "Problem 1" om jag får tillräckligt många kunder. Nu har jag funderat på en "Lösning 2" som dessutom kan hjälpa mina kunder med dels "Problem 1", dels med "Problem 2" och även mina kunders kunder/kollegor/bekanta/affärskontakter med såväl "Problem 1" som "Problem 2". Den här "Lösning 2" går helt enkelt ut på att om du som kund till mig (genom att ha köpt en "Lösning 1")rekommenderar mig till någon annan, som i sin tur köper en "Lösning 1" av mig, så får du provision på det. Du gör naturligtvis din bekant en tjänst, men i och med att du faktiskt också gör mig en tjänst, så ska du ha något som tack.
För er som varit i kontakt med nätverksmarknadsföring verkar det här säkert bekant. Jag är inte ute efter något sådant system. Min "Lösning 2" har inget strukturerat nätverk, inga nivåer/ranker, inga bonusplaner etc. Det här är bara en liten provision som tack för hjälpen. Jag har funderat på ersättningsnivåer o.s.v. och tror att en nivå där man får tillbaka 20% av kostnaden för "Lösning 1" per kund man genererar kanske skulle vara bra? Genererar man 5 kunder har man ju då i praktiken fått sin egna sida gratis.
Jag bollade den här idén med en kund och han kom med ytterligare en idé. Han sa att det kanske skulle fungera med ett slags länkutbyte dessa sidor emellan. Varje kund som köper en "Lösning 1" skulle få en förfrågan om att vara med i det här länkutbytet, som inte skulle kosta något utan bara syftar till att byta länkar med varandra. Man hamnar i en sorts "pool" där alla som sagt ja till länkutbytet länkar till alla andra i poolen. Låt oss kalla det här "Lösning 3"
Hur det här länkutbytet rent praktiskt skulle se ut vet jag inte än, och det är delvis därför jag bollar ut den här idén till er. Man skulle kunna ha en "länksida" på varje kunds hemsida med länkar till de andra. Man skulle också kunna ha något slags banner-system. I framtiden om det skulle slå väl ut kanske en portal-lösning skulle vara ett alternativ, en sorts företagsregister.
Allt bygger ju på ett kontaktnätverk oss företagare emellan där vi har möjligheter att både ge och få såväl nya kontakter som nya kunder. Javisst, jag pratar i egen sak, det är en affärsidé där jag själv skulle tjäna pengar. Jag är ingen välgörenhetsorganisation. Men jag vet att min "Lösning 1" är ett mycket prisvärt alternativ, och om man som nöjd köpare av "Lösning 1" rekommenderar mig så att jag får ytterligare en kund, då får man ett tack från mig och en tacksam bekant.
"Lösning 3" däremot är ju inget jag har någon direkt nytta av för egen del. Alla i "Lösning 3" är ju redan mina kunder. "Lösning 3" gynnar bara mina befintiga kunder som då kan generera/få nya kunder genom "nätverket". "Lösning 3" kan jag ju använda som ett argument för att man ska köpa "Lösning 1" av mig, men om man genom "Lösning 3" får fler kunder, ja då tjänar vi ju alla på det hela, och det är det som är meningen.
Vad tror ni om "Lösning 2"? Vad tror ni om "Lösning 3"? Förslag, idéer, kritik, hurrarop, allt är välkommet.
Svara Svara med citat