Regler om obeställd e-postreklam
Från och med den 1 april 2004 är det förbjudet att skicka e-postreklam som inte är beställd. Liknande regler gäller inom hela EU, både för e-postreklam och reklam via fax, SMS, MMS och automatiska uppringningar.
Konsumentverket/KO har tillsyn över att marknadsföringslagen efterlevs. Ändringen i den svenska marknadsföringslagen beror på ett EU-direktiv om integritet och elektronisk kommunikation. Obeställd reklam via e-post ses som speciellt påträngande och regleras därför på samma sätt som reklam via fax och automatiska uppringningssystem.
Huvudregeln är att det är förbjudet att skicka e-postreklam till konsumenter och enskilda firmor. Företag får bara skicka e-postreklam om mottagaren i förväg har tackat ja till att få reklam från företaget. Tidigare var det tillåtet att skicka e-postreklam om mottagaren inte hade tackat nej.
Om det finns ett "etablerat kundförhållande" mellan företag och konsument, till exempel om du har köpt något från företaget, får företaget skicka e-postreklam - men bara om följande förutsättningar är uppfyllda:
Du får inte ha tackat nej till att din e-postadress används i marknadsföringssyfte.
Marknadsföringen måste gälla företagets egna likartade produkter som den du har köpt förut.
Du måste få möjlighet att kostnadsfritt och enkelt förhindra att e-postadressen används i marknadsföringssyfte. I e-postreklamen ska det alltid finnas en giltig adress dit du kan sända en begäran om att marknadsföringen ska upphöra.
Det införs också en definition i 3 § marknadsföringslagen av elektronisk post. I detta begrepp ingår, förutom e-post, även exempelvis SMS-meddelanden och MMS-meddelanden. Det som vanligtvis kallas "spam" omfattar även andra typer av e-post, förutom reklam, exempelvis så kallade Nigeriabrev och propaganda från politiska partier.
Källa: Konsumentverket