Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Får man faxa reklam/info?

Inlägg 1 av 6

2004-10-05, kl 12:04

username

Mats
Andersson

Inlägg: 5

Får man faxa reklam/info?

Jag undrar om jag får faxa info om mitt företag till andra företag (fastighetsmäklare) som jag tror har nytta av mig och min tjänst. Jag tror nog att jag får men tänkte att det kanske strider mot någon etik och moral eller nåt. /Mats

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2004-10-21, kl 20:54

bjernebo

bjernebo

Inlägg: 46

undrar samma.. ja har iaf gjort det!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2004-10-29, kl 11:53

username

Andreas
Levin

Inlägg: 3

JAg tror endast reklam på epost som inte är avtalad sedan tidigare är olagligt, post är inte det så varför skulle fax vara det?

Ps, bra ide, det skall jag också göra!!!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2004-11-19, kl 12:08

username

Urban
Söderman

Inlägg: 15

Är det verkligen olagligt med obeställd reklam på epost?
Har hört nåt om att det är ok så länge det finns en länk där man kan klicka ifall man inte längre vill ha det.
Vad är det som gäller?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2004-11-19, kl 19:02

BengtK

BengtK

Inlägg: 3

Regler om obeställd e-postreklam
Från och med den 1 april 2004 är det förbjudet att skicka e-postreklam som inte är beställd. Liknande regler gäller inom hela EU, både för e-postreklam och reklam via fax, SMS, MMS och automatiska uppringningar.
Konsumentverket/KO har tillsyn över att marknadsföringslagen efterlevs. Ändringen i den svenska marknadsföringslagen beror på ett EU-direktiv om integritet och elektronisk kommunikation. Obeställd reklam via e-post ses som speciellt påträngande och regleras därför på samma sätt som reklam via fax och automatiska uppringningssystem.

Huvudregeln är att det är förbjudet att skicka e-postreklam till konsumenter och enskilda firmor. Företag får bara skicka e-postreklam om mottagaren i förväg har tackat ja till att få reklam från företaget. Tidigare var det tillåtet att skicka e-postreklam om mottagaren inte hade tackat nej.

Om det finns ett "etablerat kundförhållande" mellan företag och konsument, till exempel om du har köpt något från företaget, får företaget skicka e-postreklam - men bara om följande förutsättningar är uppfyllda:

Du får inte ha tackat nej till att din e-postadress används i marknadsföringssyfte.
Marknadsföringen måste gälla företagets egna likartade produkter som den du har köpt förut.
Du måste få möjlighet att kostnadsfritt och enkelt förhindra att e-postadressen används i marknadsföringssyfte. I e-postreklamen ska det alltid finnas en giltig adress dit du kan sända en begäran om att marknadsföringen ska upphöra.
Det införs också en definition i 3 § marknadsföringslagen av elektronisk post. I detta begrepp ingår, förutom e-post, även exempelvis SMS-meddelanden och MMS-meddelanden. Det som vanligtvis kallas "spam" omfattar även andra typer av e-post, förutom reklam, exempelvis så kallade Nigeriabrev och propaganda från politiska partier.
Källa: Konsumentverket

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-08-29, kl 00:56

username

Admir
Hercinovic

Inlägg: 170

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag undrar om jag får faxa info om mitt företag till andra företag (fastighetsmäklare) som jag tror har nytta av mig och min tjänst. Jag tror nog att jag får men tänkte att det kanske strider mot någon etik och moral eller nåt. /Mats



Utforma brevet mer personligt och berätta om ditt företag och tjänster/produkter .... och be om ursäkt för att du tar deras tid. Ingen kommer klaga över en sån fax, eftersom företag behöver varandra ....

Inläggets betyg
Svara Svara med citat