Daniel Belovarsky: Ett litet tillägg från deras hemsida för att klargöra en gång för alla:
=================================
Riktig kortbetalning utan inlösenavtalRedan i vår minsta version (Lite) av Textalk Webshop kan du låta kunderna betala med kort utan att du har eget inlösenavtal. Till skillnad från andra betaltjänster, som t.ex. PayPal och Payson går kortbetalningen direkt via din butik och dina kunder betalar precis på samma sätt som i butiker som har eget inlösenavtal. Tjänsten ingår från start och den enda kostnaden som tillkommer är en låg transaktionsavgift.
TransaktionsavgiftVid varje transaktion (betalning) tar vi en fast avgift på 3 kr samt en rörlig avgift på 3%. Om en kund köper en vara av dig för 100 kr betalar du alltså 6 kr för transaktionen. Kostnaden täcker avgifter till kortföretaget, inlösande bank och företag som utfärdar så kallad betalväxel. Dessa tre parter är alltid involverade när en korttransaktion görs på nätet, även om du har eget inlösenavtal med bank.
Högst 100 000 i omsättningTjänsten kan användas så länge din omsättning inte överstiger 100 000 kr på 12 månader. Om du har högre omsättning behöver du teckna ett eget inlösenavtal med kortinlösande bank. För dig med större omsättning än 100 000 kr kan det vara fördelaktigt att ha ett eget inlösenavtal.
Högst 30 000 per orderFör att kunna använda tjänsten får en beställning inte överskrida 30 000 kr.
=================================
Så, tänker du ha MAX 100 000 SEK i omsättning per år, då är det ingen idé att starta eget företag där du behöver betala för
- hyra
- dator
- hemsida med domän, webbhotell, e-shop mm
- löner (är inte det viktigaste med egen verksamhet? ;-)
- osv osv.............................
Nu berör detta bara omsättningen i webbutiken.
Ytterst få webbutiker kan idag leva på sin verksamhet och om ens plocka ut någon lön. De flesta tvingas till att ha en fast anställning och driva verksamheten vid sidan av. De flesta webbutiker drivs från hemmet eller startas i hemmet. Så som nystartad så är det ett bra, snabbt och smidigt startalternativ.
Transaktionsavgift är standard. Ibland kan den vara högre via annan bank.
Maxtransaktioner på 30.000 är väl ok ur min syn, hur ofta handlar du själv för mer än 30.000 på ett bräde över internet?
Inlösenavtal kan man lösa efterhand och då kan säkerligen Textalk hjälpa till.
Domän + webbhotell betalar man knappt idag mer än 500kr per år för.
Nu är jag inte på något sätt ÅF åt dem. Det är ett bra alternativ och så jag ser på det.
Den här fåniga diskussionen lämnar jag nu eftersom det är en tanke och rekommendation samt att jag inte har något egenintresse i det. För jag tror ärligt inte du Daniel hade uppskattat om jag dissekerade hela ditt verksamhetsupplägg på liknande sätt i ur ett egenintresse.
Med vänliga hälsningar
Magnus Olsson
Uddatorp AB