Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Feldaterad faktura

Inlägg 1 av 4

2007-01-26, kl 20:37

username

Liselotte
Rosander

Inlägg: 21

Feldaterad faktura

Jag bokför åt min son som har en enskild firma.
Han hyr en lokal av ett företag där han får samtliga månadsfakturor på en gång (12 st) daterad med samma datum på alla, med spec. på alla månader men summan av hyran står endast på en månad. Förra året (2006) var alla fakturor daterade 2006-01-01 och jag ändrade själv datum varje månad till t.ex 2006-02-15 osv. och den betalades då innan sista febr.
Jag har bett om att få en faktura varje månad med rätt datum istället, men har inte fått gehör för detta.
Nu hoppades jag att det skulle bli Ok. för 2007 men icke.
Nu kom en faktura daterad 2006-01-01 igen och sen står det specifikation 2007 och så alla månaderna uppräknade.
Alltså används samma fakturamall i år också.
Dessuton var hyran för januari 2.000:- + moms men höjs nu i februari till 2.500:- + moms.
Jag har alltså fått en faktura på 3.125:- trots arr fakturan för januari ska vara på endast 2.500:-
Kan jag ändra fakturadatum som jag gjort tidigare, eller hur ska jag bära mig åt för att få detta rätt.
Har för mig att man bokför fakturadatum el. ankomstdatum då det oftast skiljer bara ett par dagar. Jag kan väl ändå inte använda bokföringsdatum från 2006 för 2007.
VAD GÖR JAG ÅT DETTA ?? 

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2007-01-26, kl 23:49

NiklasEk

NiklasEk

Inlägg: 52

Det beror lite på vad för avtal din son har med företaget som hyr ut lokalen, verkar vara ett konstigt avtal om de utan att informera er kan höja hyra och dessutom fördatera på det sättet som du beskriver, det är oetiskt om inte olagligt.

Skulle du kunna säga vad det aktuella företaget heter, skulle inte vilja ha med de att göra om de behandlar en kund på det sättet.

Med vänliga hälsningar
Niklas Ek

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2007-01-27, kl 13:57

username

Liselotte
Rosander

Inlägg: 21

Att hyran skulle höjas var bestämt sedan tidigare och min son och firman samarbetar mycket så den biten är helt Ok.
Det som var frågan var ju hur jag hanterar fakturan, om jag i fortsättningen kan ändra datum själv.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2007-02-07, kl 13:53

stifor

stifor

Inlägg: 386

Givetvis ska fakturorna ha rätt årtal i fakturadatumet, men ifall så inte är fallet får du försöka göra det bästa du kan.

Att däremot fakturadatumet är detsamma på alla 12 som skickas samtidigt är väl inte konstigt, eftersom uthyrningsföretaget skapat dem samtidigt.

Ifall du använder kontantmetoden (dvs bokför först när fakturorna betalas) har fakturadatumet egentligen ingen betydelse.

Ifall du däremot använder faktureringsmetoden (dvs bokför när fakturan anländer och när den betalas) kan du inte göra mer än att dels bokföra med det datum som gäller när du får fakturorna och sedan bokföra när betalningen sker. Du kan väl för tydlighetens skull notera "Ankom 2007-xx-xx" på varje faktura.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat