Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Hjälp med moms?

Inlägg 1 av 4

2004-10-04, kl 12:43

username

Johan
Claeson

Inlägg: 3

Hjälp med moms?

"Lyfta momsen" är ju t.ex ett uttryck. Jag skulle vilja få klarhet i hur det verkligen funkar med moms när man är företagare. Är det som jag förstått det så att man betalar momsen senare?.......Någon vänlig insatt själ som har lust o förklara lite lätt hur det fungerar med moms? Tack på förhand////Johan

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2004-10-07, kl 22:04

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Jag ska försöka förklara med ett exempel.
Du går till affären och köper skrivarpapper, priset 125:- inklusive moms 25:-. Handar du som privatperson så är det din kostnad för pappret, handlar du som företag blir kostnaden bara 100:- även om du just i det ögonblicket i affären måste betala 125:-, de 25:- som var moms får du tillbaka av staten när du gör din momsredovisning. Om du nu i din tur säljer det pappret du köpt till någon för 200:- +moms (50:-) så kommer denna att betala dig 250:- men de 50:- som är moms måste du betala till staten. För att nu inte göra saker och ting med en massa transfereringar av pengar så skriver du i din deklaration att du fått in 50:- men betalt 25:- så du behöver bara betala in mellanskillnaden, alltså 25:-. Dessa 25:- motsvara 25% av det mervärdet varan fick hos dig, därav namnet mervärdesskatt. Eftersom moms varken är kostnad eller intäkt hos företag så blir det inte några pengar till statskassan förrän varan når slutkonsumenten, dvs privatpersonen som inte kan lyfta momsen på de köp man gjort, fram till dess är det så att de pengar ett företag ska betala in sa ett annt ha tillbaka.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-02-05, kl 12:41

username

Lars
Ernfridsson

Inlägg: 1

Jag kan inte speciellt mycket om detta men undrar:
Läste det ni skrev, så om jag skulle köpa papper för
125 kr (25 kr moms) och sälja det för 100 (20 kr moms)
Då har jag ju betalat 25kr moms och fått in 20 kr moms,
får jag då tillbaka 5 kr eller??

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-02-24, kl 04:16

username

Göran
Axelsson

Inlägg: 51

Ja, du skulle få tillbaka 5 kr i det exempel du angav.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat