Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Traktamenten?

Inlägg 1 av 2

2008-06-16, kl 11:00

linusji

linusji

Inlägg: 69

Traktamenten?

Hej! Jag har aldrig förstått det med traktamenten för EF. Jag har haft en tjänstresa till en annan stad i Sverige och betalat hotell, lunch och transport via min firma. Kan jag även utöver det ta ut ett maximbelopp á 210kr per dag skattefritt? Det låter ju inte logiskt. Eller menas det att jag kan ta ut 210kr per dag för att ersätta den kostnad jag har haft på min resa? Det låter litet ju iom bara hotell kostar 1000kr per natt.

Kan nån förklara för mig tack?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2008-06-16, kl 17:37

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Boende har du givetvis rätt att dra av via företaget.
Sak samma med transporter.

Traktamenet dock är för att täcka utgifter för mat under förutsättning att företaget inte betalt maten. Så i ditt fall kan du justera traktamentet för dom mål som du tagit på företaget.

Sedan vet jag att någon snackat om faktiska kostnader för mat att detta är avdragsgilla kostnader. Detta är dock inget som jag har hittat.

Utan regeln som jag tillämpar är.
1. Om frukost ingår i hotelkostnaden (och inte kan väljas bort för att minska boendekostnaden) så kan den tas på företaget men då måste du justera traktamentet.
2. Om du äter andra mål mat så skall du ta detta som en privat kostnad och sedan ta ut traktamente enligt schablonen.
 3. Om du däremot äter ett mål mat som represenation (= bjuder ex kunden) så kan företaget ta kostnaden och du justerar ner traktamentet.

Schablonvärden för att minska traktamentet är. Frukost 42:-
Lunch resp middag. 74:- per styck.
 
Hans


Inläggets betyg
Svara Svara med citat