Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

UF ungt företagende

Inlägg 1 av 2

2006-09-16, kl 15:27

LindaZ

LindaZ

Inlägg: 8

UF ungt företagende

jag och en vän ska läsa kursen ung företagsamhet, och behöver lite tips och idéer på affärsideeér !

vil läser både textildesign och har tillgång till det mesta när det gäller allt inom textil tillverkling !
är öppna för förslag

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-09-16, kl 16:55

antonio

antonio

Inlägg: 240

Inom logistik har man en tankesätt som heter postponering/senareläggning, går ut på att istället för att tillverka en vara mot lager så lagrar man delkomponenter för att sedan när kundorder kommer tillverka den.
Detta för att kunna skapa större variationer i produkter och samtidigt eliminera att man producerar för mycket/för lite av en vara då produktionen är kundorderstyrt.

Tror faktiskt det var inom textilindustrin man kom på detta, istället för att göra massa blåa, röda, gula skjorter t.ex. så väntade man med färgläggningen till slutskedet.

Till idén ; Vore häftigt om det fanns en sida där man kunde välja ett stort antal kombinationer och på det sättet till viss del designa sina egna kläder.
T.ex. kortärm, långärm, nån loga på baksidan eller fram, liten dragkedja eller sån som går hela vägen... jag vet inte. Det får du tänka fram vilka kombinationer man kan låta kunden välja mellan :P


PS om jag ser ett ftg. som gör detta i framtiden och du är VD så kommer jag att kräva kommission ;)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat