Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Som ägare?

Inlägg 1 av 4

2006-11-16, kl 23:40

blaustudios

blaustudios

Inlägg: 12

Som ägare?

Som ägare av ett handelsbolag är det nu dags att lyfta ur pengar till mig som privatperson ur företaget.. då jag inte är anställd utan delägare i handelsbolaget vad ska jag då betala i skatt? och hur ställer jag upp detta?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-11-17, kl 07:56

username

Torbjörn
Berglund

Inlägg: 5

Det fungerar ungifär som med enskild firma kan man nog säga, vid bokslut så blir det en vinst som delas upp mellan ägarna beroende på hur stor andel man har i HBet. Skatt och egenavgifter betalar man på det.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-11-17, kl 11:56

blaustudios

blaustudios

Inlägg: 12

Så låt säga att jag betalar inkomstskatt på de pengarna sen tillkommer egenavgifter, är det något mer?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-11-20, kl 12:48

username

Medlem
#48637

Inlägg: 7

Egenavgifter och skatt betalas, som tidigare sagts, på din andel av företagets överskott/vinst (oberoende av hur mycket du fysiskt tar ut från företaget). Exakt hur mycket skatt du ska betala beror på flera olika faktorer, bl a hur mycket du tjänar totalt under året, om du har några förmåner, var du bor osv. Mellan tummen och pekfingret kan man säga att egenavgifter och skatt tillsammans blir ca 50% av vinsten. Du deklarerar inkomsten från handelsbolaget på blanketten N3A som du bifogar din personliga deklaration.

Ett grovt exempel på beräkning: din andel av överskottet är 10 000 kr. Avdrag för egenavgifter 25% = -2 500 kr. Din nettointäkt blir då (10000-2500)= 7 500 kr. På denna summa betalar du ca 32% i egenavgifter = 2 400 kr och ca 32% i kommunalskatt = 2 400 kr. Av de 10 000 blir då kvar (10000-2400-2400) = 5 200 kr. 4 800 kr betalas in till staten (senast i samband med sista inlämningsdag av deklarationen, 2 maj, om du vill undvika straffränta). Beräkningen utgår från att verksamheten i handelsbolaget bedrivs aktivt, att du totalt inte har inkomster över brytpunkten och att inga andra justeringar av ditt överskott görs (se N3A).

// Jeanette

Inläggets betyg
Svara Svara med citat