Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum Övrigt

Värde agentur?

Inlägg 11 av 15

2007-02-02, kl 15:32

antonio

antonio

Inlägg: 240

Konkurrensläsning

Inte lätt att hitta information om det, verkar inte finnas någon absolut sanning som jag kan hitta på nätet.

Konsultera den som du tecknar avtalet med, och se om inte du kan infoga någon klausul där de ersätter dig för ekonomisk skada om avtalet inte skulle vara användbart

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 15

2007-02-02, kl 15:46

antonio

antonio

Inlägg: 240

Jeanette mitt område är inte konkurrenslagar :) hoppas du fått svar på hur du kan värdera en investering.

Vad gäller konkurrenslagarna så är det diffust, hoppas länken ovanstående informerar dig mer.

Blir själv lite nyfiken på hur sådant här funkar.
Om jag vill importera samma produkt som du importerar, får väl inte den leverantören vägra mig leverans?

Tolkade paragraf 6 lite fel, det gäller nämligen samarbete mellan konkurrerande företag inte med leverantören.

Hoppas någon mer upplyst inom området sätter foten i marken och talar om vad som gäller :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 15

2007-02-03, kl 10:37

NiklasEk

NiklasEk

Inlägg: 52

Hej Jeanette. Om du är med i företagarna så kan du ringa till deras juristlinje och fråga dem angående det juridiska, de borde veta det och kostar inte dig något.

Vad det gäller att beräkna värdet på agenturen bör du först räkna ut NPV som Antonio beskrev ovan. Om du fortfarande är osäker kan du använda dig av "real options" metoder för att räkna ut värdet. Detta är dock väldigt komplicerat men finns säkert någon här som kan hjälpa dig.

Med vänliga hälsningar
Niklas Ek

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 15

2007-02-03, kl 23:56

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Jag hade själv generalagenturer på flera italienska varor för ca 25 år sedan.  Ofta kom det brev till fabrikerna där nere som sände dessa till mig. En del var mindre lustiga men fabrikerna stödde mig under hela min tid med produkterna. Det är det som räknas och man kan aldrig vara riktigt säker. Som företagsrådgivare har jag stött på mycket konstigt under mina dar och har du fler undringar kan du nå mig även på [email protected]

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 15

2007-02-26, kl 11:39

Tvålverkstan

Tvålverkstan

Inlägg: 10

Tack för alla tips! Jag känner mig inte helt säker må jag säga. Det har varit lite diskussioner med dels mäklaren och även det säljande företaget. Helt klart finns ingen garanti verkar det som.

J

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Sida 2 av 2

1 2