Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföring och utlandsaffärer

Inlägg 1 av 2

2006-09-27, kl 01:19

kheldon

kheldon

Inlägg: 10

Bokföring och utlandsaffärer

Hejsan,

Jag har lite frågor kring bokföring. Speciellt vad jag måste tänka extra på då jag gör affärer med företag utanför Sverige. Det handlar om ett webbaserat IT projekt och det mesta av det som skall köpas (serverplats) och säljas (annonsplatser) sker med utländska företag.

Jag skulle verkligen behöva lite tips, samt rekommendationer på böcker om det finns några.

Tack,

Siam

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-10-28, kl 22:19

username

Medlem
#49577

Inlägg: 6

Det är inte svårt alls. Om kunderna och/eller leverantörerna är utanför EU så blandar du inte in någon moms alls men bokför i övrigt som vanligt. Om det däremot handlar om transaktioner med andra EU-länder ska du se till att få motpartens VAT-id (momsregistreringsnummer, skrivs normalt som t ex SE556600015601 eller GB345764592). Du ska se till att både ditt eget och motpartens VAT-id står på fakturan. Du lägger inte på någon moms på fakturan, men när du bokför så lägger du på OCH drar av momsen i samma transaktion. Detta för att Skatteverkets redovisning gentemot andra EU-länder ska bli korrekt.

Om kunden finns i ett annat EU-land men inte är VAT-registrerat (eller du inte kan få tag på motpartens VAT-id) ska du lägga på moms precis som för svenska kunder.

Du ska också lämna ditt eget VAT-id till alla utländska leverantörer. Vissa väldigt stora leverantörer utanför EU är faktiskt också VAT-registrerade i EU.

Om du får en leverantörsfaktura där de trots allt har lagt på sitt lands VAT är loppet inte kört. Du kan vända dig till det landets skattemyndighet och begära att få momsen återbetald. Du måste då kunna uppge ditt eget VAT-id och det brukar också finnas vissa minimibelopp för hur låg den moms som ska återbetalas får vara.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat