Inlägg 1 av 1
2007-03-01, kl 03:30
Bokföringsrutiner i nytt företag
Hejsan,
Jag ska starta företag väldigt snart och anmäla FA-skatt. Jag har lite
frågor dock angående bokföringen. Jag kommer inte att ha så många olika
typer av affärshändelser så jag vill fp in rutinerna så bra som möjligt.
1. Jag kommer at sälja annonser på enn webbsida som jag ska driva, både
till Amerikanska och Brittiska företag. Vissa företag som jag kommer
att sälja till betalar bara direkt ut det som de är skyldiga mig, utan
att jag fakturerar de (de följer upp antalet besökare och så och räknar
ut hur mycket de är skyldiga mig). Hur bokför jag sådana inbetalningar?
2. Ska jag ange VAT nr och moms när jag fakturerar amerikanska företag?
Om ja...hur och vilka konton? Om nej...ska jag göra något annat?
3. Jag antar att jag ska ange VAT nr när jag fakturerar brittiska företag. Hur gör jag?
4. Hur bokför jag ett inköp och dess moms?
5. Om jag registrerar företaget och skatte/avgiftsanmälen i mars eller
april...när ska jag först betala prel. skatt och när ska jag deklarera
N1?
6. Får jag mitt VAT nr när jag skickar in skatte/avgiftsanmälan?
Detär de frågor jag kommer på just nu. Tak i förhand för all hjälp.
- Kheldon
Svara Svara med citat