Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Val av affärssystem

Inlägg 1 av 2

2006-10-03, kl 15:05

mossheden

mossheden

Inlägg: 3

Val av affärssystem

Jag har ett nystartat konsultbolag som arbetar med försäljningsuppdrag. Det betyder att jag har ett stort behov av ett bra CRM-verktyg. Men samtidigt har jag endast ett fåtal kunder som jag själv fakturerar. Skall jag likväl ha ett integerart system eller är går det lika bra att välja enkla billiga, seperata lösningar för dels min egen ekonomihantering, dels för arbetet med mina kunders kunder.    

Tacksam för tips.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-11-21, kl 17:30

username

Andreas
Flemsjö

Inlägg: 7

Hej Kent!

Kul att du inser nyttan med CRM verktyg. CRM kallas också ofta för säljstöd- eller kundvårdsprogram och är ett verktyg som hjälper företag att bland annat ge bättre service till kunderna och öka försäljningen. Att fokusera på sina kunder och försäljning är oftast nyckeln till framgång för nystartade företag.

Angående din fråga vill jag rekommendera dig att använda dig av ett integrerat system av flera olika anledningar:

För det första sparar det väldigt mycket tid för dig att kunna hantera alla arbetsuppgifter i samma program och du får all information om kunden samlat på ett ställe. Det ger dig möjlighet att på samma skärmbild exempelvis se när du ska ta kontakt med kunden nästa gång, vad kunden köpte senast, vilka rabatter ni diskuterade, om kunden har betalat den förra fakturan med mera.

För det andra slipper du få flera olika register att uppdatera. Byter kunden adress behöver du bara uppdatera det på ett ställe.

För det tredje är det viktigt att skapa så optimala rutiner som möjligt redan från dag ett och att du väljer ett program som ger dig en viss flexibilitet om dina behov skulle ändras.

Dessutom behöver integrerade system inte kosta mer än andra.

Utvärdera olika program genom att ladda ner en gratis utvärderingsversion hos olika programleverantörer för att hitta vilken lösning som passar dig bäst.

Företaget som jag arbetar på, Mamut, ger möjlighet till alla att testa en kostnadsfri utvärderingsversion i 45 dagar och innehåller just de delar som du beskriver ovan: CRM, fakturering, redovisning samt webbutik i en integrerad lösning.

Du kan prova en utvärderingsversion på www.mamut.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat