Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

ska jag satsa på detta?

Inlägg 1 av 13

2007-09-21, kl 22:26

username

Medlem

ska jag satsa på detta?

hej,
Jag behöver någon att bolla med, någon som står utanför min närmsta omgivning. Hoppas ni orkar läsa allt och ge mig tips, förslag på hur jag ska gå tillväga.
Lite kort om mig. Jag har tidigare jobbat på svt:s drama-avdelning i Göteborg samt med reklam och då mestadels arbetat som rollbesättare. Jag har även arbetat som produktionskoordinator i olika filmprojekt. Nu har jag flyttat och efter min mammaledighet börjat söka nya jobb.
I denna veckan har jag varit på två olika arbetsintervjuer. På första företaget sysslar de med 3d och animering och har precis blivit uppköpta av ett större reklambolag, vilket medfört att de måste anställa mer personal och då någon som hjälper dem med administrering och marknadsföring. PÅ andra företaget arbetar de med fotografering, mestadels till kataloger, eller liknande. De behöver också hjälp med administrering samt kundkontakt, då en snart ska gå på mammaledighet. Nu till dilemmat (eller inte?). Dessa två företag ligger i samma byggnad och har nu undrat om jag inte vill starta eget och sälja mina tjänster till dem. De har ett kontor i samma våning som står tomt samt båda verkar vilja anställa mig... Skulle detta vara möjligt för mig? Låter väldigt bra i teorin, men skulle det fungera rent praktiskt? Vad är man värd? Skulle man ta timlön, eller dagsersättning? Jag skulle vara hemskt tacksam för alla ideér samt förslag. Jag har aldrig haft eget, men alltid haft det som ett seriöst alternativ...
Tacksam för alla inlägg.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 13

2007-09-22, kl 21:15

username

Medlem

tack för era svar! Jag uppskattar det verkligen!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 13

2007-09-22, kl 21:57

username

Daniel
Johansson

Skrev du ditt andra inlägg i ironi, eller har du fått svar via PM?

Att starta eget kan ju vara en bra idé, men kan dom inte anställa dig båda två och betala dig för en 50%-ig tjänst vardera?

Om du skall starta eget, vad vill dom betala dig? Lönemässigt, vad ligger det på?

Alltså, du har två potentiella kunder och det du kan göra är i så fall att förhandla om upplägget, ersättningar med mera med dom. Det känns svårt för en annan att komma med förslag som då inte alls motsvarar det som dina kunder förväntar sig.

Risken du tar med för höga bud är att dom vänder sig emot dig..

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 13

2007-09-23, kl 19:41

username

Medlem

haha,
nej, jag var inte ironisk. Jag har fått jättebra feedback. Ska träffa de båda företagen i oktober igen. Tänkte då ha med mig ett avtal, med förslag på bl a upplägg, ersättning. Ja, jag förstår om det är svårt att ge tips, men som sagt jag har fått bra förslag på vad jag ska tänka på innan "mitt företag" blir verklighet.

/Karolina

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 13

2007-09-23, kl 19:59

username

Daniel
Johansson

OK, låter riktigt kul för dig ... Önskar dig all lycka!!

// Daniel Johansson //

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 13

2007-09-24, kl 08:54

username

Anders
Svensson

Daniel Johansson:

Risken du tar med för höga bud är att dom vänder sig emot dig.. Varför skulle de vända sig mot henne?

-

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 13

2007-09-24, kl 08:56

username

Anders
Svensson

Daniel Johansson:

Att starta eget kan ju vara en bra idé, men kan dom inte anställa dig båda två och betala dig för en 50%-ig tjänst vardera?

Ja du....det är ju det den här sajten handlar om, att starta eget. Varför tycker du de ska anställa henne istället? Kanske ska du surfa någon annanstans? ;-)

-

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 13

2007-09-24, kl 17:56

username

Daniel
Johansson

Anders Svensson:
Daniel Johansson:

Ja du....det är ju det den här sajten handlar om, att starta eget. Varför tycker du de ska anställa henne istället? Kanske ska du surfa någon annanstans? ;-) Jag tycker ingenting utan ser efter möjligheterna som är upp till var och en att avgöra. Vill man inte starta eget så behöver man inte, men är man nyfiken kan man alltid vända sig hit...Ja, just det till bl.a. startaeget.se.. 

Var det fel av mig att ventilera tycker du? 

// Daniel Johansson //

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 13

2007-09-24, kl 18:00

username

Daniel
Johansson

Anders Svensson:
Daniel Johansson:

Risken du tar med för höga bud är att dom vänder sig emot dig.. Varför skulle de vända sig mot henne?
Hmm, två icke hjälpande svar (?)

"Den som gapar efter mycket, misster ofta hela stycket" :)

// Daniel Johansson //

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 10 av 13

2007-09-24, kl 18:28

username

Kent

Om du ska satsa på det här är upp till dej själv. Om du verkligen vill tycker jag du ska göra det. Annars ångrar du dej senare i livet. Skulle det gå åt pipan så är det inte hela världen utan du har ju i alla fall försökt. Jag vet många som ångrar sej att dom inte gjorde det ena eller det andra. När jag startade eget var det många som sa att det aldrig skulle gå. Jag bevisade motsatsen vilket jag hoppas du gör också om du skulle satsa på det här. Men som sagt: du måste själv känna för det och gärna ha en stabil grund att stå. Det är ditt beslut men jag tror om du skulle satsa på det att du har ett bra stöd på den här sidan.
Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2