Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

deklaration

Inlägg 1 av 3

2007-04-26, kl 21:19

karlakman

karlakman

Inlägg: 5

deklaration

hejsan!
jag undrar lite över hur kundfordringar vi årsskiftet igentligen ska deklareras. alltså ett arbete som utförts och fakturerats 2006, men betalades först i januari 2007

i skatteverkets extremt pedagogiska deklartionsmanual står det att det ska vara med under kod 150, tillsammans med alla andra momspliktiga inkomster under 2006... så långt är jag med, men sen finns det nåt som heter "utgående upplupna intäkter" (kod 180)
det verkar som man ska ha med summan där också (enl texten nedan)
..men då räknas den summan två ggr och mitt resultat blir helt plötsligt mycket bättre än vad mitt bankkonto säger...
men det innebär att jag kommer skatta för den summan två ggr?

hoppas någon vis och kunnig företagare här kan förstå vad mitt problem är och hur man ska gå tillväga... det är säkert jättesimpelt men jag föddes nog utan den del av hjärnan som får deklarationen att verka logisk

tack hej!

"Periodiseringar, kod 180 – 183 samt 176
Inkomster och utgifter ska påverka resultatet det år de hänför
sig till, dvs. det år då t.ex. en vara såldes eller en
tjänst
utfördes. Om du t.ex. har sålt
en vara under år
2006 ska denna försäljning påverka
resultatet år 2006, även om du fått betalt först under år
2007. I detta fall är det leveransdatum som avgör. Vid koderna
176 och 180 – 183
gör
du dessa s.k. periodiseringar."

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2007-04-29, kl 20:56

username

Ingela
ingela.repo

Inlägg: 173

Hej,
Kundfordringar skall vara med under intäkter för 2006, tillsammans med andra momspliktiga inkomster, om de ligger som kundfordringar i bokslutet.
Upplupna intäkter är intäkter du inte har fått med som kundfordran utan har kommit så sent att de inte är med, de skall tas upp som upplpen intäkt, omomsade.

så har du intäkten som kundfordran redan så är det helt ok, då behöver du inte bry dig om de upplupna intäkterna.

Hoppas det hjälpte något.
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2007-04-30, kl 14:35

karlakman

karlakman

Inlägg: 5

tusen tack!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat