Inlägg 1 av 6
2008-10-15, kl 21:52
Import-Frakt & Tull
Hejsan
Jag har några frågor kring import (utanför EU) och vad som gäller kring frakt, tulldeklaration osv.
Jag har tidigare, som privatperson, importerat och sålt en del varor. Ibland fått betala tull & moms (ungefär 1 gång av 15). Då har jag betalat till Posten, hur de har kunnat veta vilken tullsats som gäller förstår jag inte.
Jag har förstått att man inte får sälja i rent vinstsyfte som privatperson och tänkte nu därför starta ett företag och fortsätta importera i lite större skala. Om jag fortsätter att få varorna levererade i postpaket, hur ska jag sköta tulldeklarationen?
Om jag får försändelsen utan att tullen "upptäcker den", måste jag betala tull & moms i alla fall?
Jag antar att antalet försändelsen som tullen upptäcker inte kommer att öka och i så fall kan det ju vara värt risken att använda sig av postpaket (risken att sakerna försvinner på vägen finns ju).
Vilka andra fraktalternativ finns om man beställer lite mindre volymer?
Jag bor långt från storstäderna så att sköta tulldeklarationen själv på plats fungerar inte.
Att anlita ett ombud har jag förstått kostar minst 1200:- + fraktkostnad så det fungerar inte heller på grund av de små volymerna.
Har ni andra erfarenheter från småskalig import får ni gärna dela med er av dem också!
Tack på förhand
Svara Svara med citat