Här kommer min personliga uppfattning;
Om du tror att du har en idé som verkligen är genuin och kan skapa nya värden på marknaden så är det viktigt att du först patenterar detta, eller åtminstone gör det känt så att ingen kan stjäla idén då du delar denna med andra.
Nästa vore att undersöka om det finns utrymme på marknaden för din idé och om det skulle kunna generera som sagt värden. I slutändan så är det detta som du kommer att använda som argument då du försöker locka till dig riskkapital (inte bara från kapitalister men även banker vill ha några konkreta siffror som underlag).
Ingen kommer förmodligen att sätta DIN idé i rörelse, detta är något du som entreprenör borde göra på egen hand. Genom att analysera din idé och på vilket sätt den skulle kunna påverka marknaden idag kan du genom förnuft se vilka delar av branschen etc som du behöver komma i kontakt med för att senare realisera idén (Må det vara återförsäljare, grossister, tillverkare, bank etc).
Kontaktnätet är svårt att utveckla om man inte redan har en, men jag kan trösta dig med att allt du behöver oftast redan finns att hämta hos marknader (Jfr. virtuella företag).
Ingen kan säga till dig vilken person/personer/företag som kan hjälpa dig med allt detta om vi inte vet hur idén ser ut eller vilken del av marknaden det berör.
Hoppas iaf. att detta kan hjälpa dig då du skissar på hur din idé ska realiseras. Föreställ dig att du redan har ett ftg. som levererar idén... var köper du komponenterna? Säljer du direkt till kund eller via återförsäljare? var är du belägen? centralt eller nära kund?
Många frågor som du behöver fråga dig själv.
Men det viktigaste... är kunden verkligen beredd att betala för din idé? (Minns att ingen idé är bättre än marknaden tillåter den att vara)
Gör en enkel marknadsundersökning (Se om inte det går några entreprenörskurser på ditt lokala unversitet, isf kanske studenterna kan hjälpa dig med en sådan)
... om du har goda argument för din idé blir det lättare sen att samla kapital för att realisera den.
Mvh Antonio