Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

jazz & blues bar

Inlägg 1 av 3

2006-10-03, kl 22:01

username

Medlem
#49317

Inlägg: 3

jazz & blues bar

jag och två personer till har länge
funderat på att starta ett ställe där folk slipper skrika högt för att
höra varandra och inte "tvingas" lyssna på all denna radiomusik som
ändå går hela dagarna på radio. ett "alternativt" ställe med andra ord,
där man kan ta sina öl i lugn och ro med skön jazz och blues musik i
talvänlig volym i bakgrunden och i en "mysig" miljö. vill ha lite
hjälp/råd angående alkoholtillstånd, köks/barkostnader (går att köpa
relativt billiga möbler på exempelvis blocket/tradera) staden är en
relativt liten stad fast befolkningen har ökat markant de senaste åren.
över 50 000 invånare nu. har räknat med en budget på 100 000 som
startkapital (kök, bar, hyra dyl.) kommentarer/råd sökes!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-10-04, kl 00:55

username

Stefan
Svensson

Inlägg: 135

Då jag jobbar en del som Restaurangkonsult, så vill jag komma med några kloka råd.
Först måste ni köpa en befintlig restaurang, där det redan finns livsmedelstillstånd, godkänt av brandmyndigheten, godkända fläktsystem osv.
Ska ni bygga en egen restaurang så kan ni räkna med cirka 1 miljon i startkapital. Förvisso så kan ni köpa vissa saker på Blocket billigt, men det dyraste är inte själva prylarna. Exempelvis så kostar ett normalt fläktsystem runt 400 000: -
Köket kostar cirka minst 15 000: - per kvadratmeter att iordningställa, så att det bli godkänt.
Det finns kurser för blivande krögare som vill ha alkoholtillstånd.
Vill minnas att en sådan kurs kostar 25 000: -/p.
Efter jul så bli det krav på hygienkurser som lär kosta minst lika mycket.
En begagnad restaurang kan ni väl få för kanske 600 000: -
Men oftast så vill ägaren ha minst 400 000: - av dessa pengar under bordet. Inte lätt att låna dessa pengar från banken.

Det är många gånger, mångas dröm att starta en mysig restaurang. Det anmärkningsvärda är att ni också har övervägt att göra det.

Hälsningar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-10-28, kl 14:50

username

Jonatan
Edler

Inlägg: 10

Efter att ha läst och tagit del av ovanstående text, förutsätter jag att ni tvingats tänka om en del.. Har ni tänkt på att sälja konceptet till befintliga krögare, istället för att driva allt i helt egen regi?
Det är vanligt att krögare låter andra planera/regissera deras speciella kvällsaktiviteter. Det finns nog stora möjligheter för er att låta någon av stadens krögare ställa sin lokaler till ert förfogande, för att ni tillsammans ska kunna testa era idéer till en början. Visar sig detta vara en hit, finns kanske möjligheten att starta något nytt med fokus het och hållet på er jazz- och blues-verksamhet.
Det vore nog klokt att börja i en mindre skala och testa er grej, utan att satsa något större kapital i den.

Mvh Jonatan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat