Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Fakturera / lön, Hur mycket?

Inlägg 1 av 3

2008-06-19, kl 11:30

mr_rockster

mr_rockster

Inlägg: 3

Fakturera / lön, Hur mycket?

Tjenare!

Jag ska jobba lite extra på ett företag i några veckor och jag har fått okej att jag kan fakturera de istället för att de betalar mig lön och det ska bli samma kostnad för deras företag.

Hur fungerar detta då? Hur mycket ska jag fakturera? Vill kolla här först så jag har lite mer kött på benen när jag ska förhandla med de ;)

Säg att de till exempel betalar 100:- / h i vanlig lön till mig i vanliga fall (så jag får ut ca 67:- i fickan...) hur mycket kostar detta då det företaget, alltså hur mycket ska jag fakturera de för att deras kostnad skall bli detsamma? Ska man då räkna in semesterersättning och sådant också?

Tacksam för snabbt svar ;)

MVH

Johan

Johan Söderström
www.stuffy.se
www.mustseebikes.com
www.johansoderstrom.se
www.jsfoto.com

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2008-06-19, kl 13:13

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Semesterersättningen beror helt på hur länge du jobbar hos kunden.

En anställning som ska pågå i högst tre månader och omfatta högst 60 timmar ger ingen rätt till semesterledighet. Den anställde har däremot rätt till semesterersättning.

Så om du inte går över denna tid så skall du bara lägga på 32,42% som arbetsgivaren hade betalt i arbetsgivaravg.

Och sedan på toppen skall du ta moms på 25%.

= 132:42 + moms per hundring lön.

Om du däremot går över dom 60 timmar enligt ovan så tar du 13% extra. 
 
100:- + 13% = 113:- ggr 1,3242 = 150:- + moms

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2008-06-19, kl 18:01

Jonas

Jonas

Inlägg: 29

Värt att tänka på är även försäkringar.
Vad händer om du skadar dig under arbetet?
När du är anställd har du mer rättigheter och ett kollektivavtal, och företaget står för ansvaret om det t.ex. händer en olycka.
Hyr de in dig som konsult är det istället du som måste stå för försäkringen.

Det finns även en dold kostnad i form av pappersarbetet med att ha en anställd, vilket bl.a. innebär anställningspapper, lönebesked och årsbesked.
Detta ersätts med att du istället ska sätta dig ner och skriva fakturor till företaget, och sedan kontrollera inbetalning och bokföra det rätt.

Det finns inga exakta regler om hur mycket du ska fakturera per timme, men om du har 100kr/h före skatt som anställd skulle jag inte rekommendera att gå under 200kr/h+moms som egen företagare.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat