Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

för stort uttag

Inlägg 1 av 6

2008-01-07, kl 20:12

mohlin

mohlin

Inlägg: 16

för stort uttag

hej
 en kort fråga : om jag tagit ut för mkt pengar ur företaget (hb)
och inte kan betala skatten för företaget,    vad händer?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2008-01-07, kl 20:24

mlundgren

mlundgren

Inlägg: 204

Då får du skatteskulder...och straffavgifter. Fortsätter det blir det väl kronofogde och näringsförbud. Så det är nog att rekommendera att fixa fram de där pengarna.

Mikael

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2008-01-07, kl 20:28

mohlin

mohlin

Inlägg: 16

tack för svaret. men hur lång tid har jag på mig att betala dessa pengar? det avser skatt för ink året 2007 och då jag i prel dekl angett 0 i inkomst så skall jag då betala efter att deklarationen är fastställd? vet inte hur jag skall formulera mig riktigt...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2008-01-07, kl 21:56

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Du har gått om tid på dig. Men först ska du avräkna dina utgifter. I början på maj är det deklarationsdags. Därefter får du ett besked under hösten om du inte överklagat något negativt  och i mars 2009 ska det vara inbetalt. Har man gjort ett överklagande får man så åter vad man betalat in + ränta. Så är gången.

[email protected]  Start av företag i Sverige och Lettland samt ekonomistyrning.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2008-01-07, kl 22:27

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Som Lars skriver kan man ju se det.

Men annars så är det ju samma regler som med all skatt.

Om du räknar med efterskatt på över 20 000:- så bör det betalas in före den 12 feb 2008. Efter det kommer du att få betala ränta på summan. Och denna ränta är inte avdragsgill.

Sedan är det samma sak. Från den 2 maj 2008 får du betala ränta på all efterskatt.

Sedan deklarerar du den 2 maj (senast) och får slutskatten i dec. Och efterskatt + ev ränta betalas i mars 2009 som lars skriver.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2008-01-07, kl 23:17

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Vet man med sig att vinsterna blir högre med det kapitalet än olika räntor så kan man vänta annars gäller som Hans  Fohrman säger.
[email protected]   Start av företag i Sverigee och Lettland samt ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat