SVAR PÅ INLÄGG FRÅN Ola Lindau
Tyvärr är det inte så enkelt som man kanske kan tro - importera nya billiga båtmotorer från Asien????
Inlägget talar om att arbeta med befintliga, svensksålda båtmotorer av kända märken.
Reparation och service av sådana båtmotorer ÄR ett seriöst alternativ till nya motorer, speciellt om man kan ge garanti på motorerna.
Ta ett exempel, en 100 hk utombordsmotor av t ex Märket Mercury kostar ny runt 100.000 kr, dvs 1000 kr per hästkraft. En Billig importerade motor från Asien torde, efter att alla kostnader är betalda, hamnar på ett försäljningspris på kanske 75.000 kr. En repareerad begagnad båtmotor med garanti, kanske hamnar på 25.000 kr. Personligen skulle jag själv satsa på den begagnade motorn med garanti och lägga de insparade 50-75.000 kronorna på annat.
Det finns idag en uppsjö av begagnade utombordsmotorer i olika skick och prislägen. Varför inte dra nytta av dessa befintliga maskiner?
Miljömässigt sett bör det vara en fördel att återanvända istället för att skrota och köpa nytt.
Ekonomiskt sett är en begagnad utombordsmotor som är servad och med garanti ett ekonomiskt intressant alternativ till nytt och dyrt.
Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara möjligt att finna "billiga motorer från Asien" av följande orsaker;
Generalagenterna styr vad som får importeras och säljas i Sverige under deras märken och agenturer.
Nya motorer behöver också service och reservdelar - var får man tag på dessa om motorerna är av uddamärke?
Vem klarar av att serva en uddamärkesmotor?
Klarar tänkt importmotor gällande avgaskrav och miljökrav? Är den certifierad?
Hur ska marknadsföring, försäljning, import, order, transporter, etc hanteras?
Det som Ola Lindau föreslår är kanske inte riktigt realistiskt i hela sin omvidd. Att reparera begagnade båtmotorer kontra att ta steget fullt ut och bli "generalagent" för ett nytt uddamärke med allt vad detta innebär av konstnader och besvär???
/CC_2C_CC