Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Preliminärskatt

Inlägg 1 av 8

2008-11-25, kl 12:24

username

Jesper

Inlägg: 14

Preliminärskatt

Hej! Jag startade förra året en enskild firma och fyllde i en blankett om hur mycket jag beräknades tjäna det första året. Jag kryssade i att jag ville skjuta upp betalningarna av preliminärskatt 3 månader. När det hade gått 3 månader förväntade jag mig något slags besked eller inbetalningskort från skatteverket så jag kunde börja betala, men jag har fortfarande inte fått nånting sådant. Jag drog därför slutsatsen att jag kanske ska betala allt i slutet av året, men isåfall tycker jag den informationen bör ha dykt upp nu.

Hur ligger det till egentligen? Varför vill dom inte ha pengar ifrån mig? =)

Mvh,
Jesper

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2008-11-25, kl 12:50

stifor

stifor

Inlägg: 386

Du skriver förra året. Då borde du väl redan ha lämnat in en deklaration för firman och ifall du utifrån den är skyldig skatt kommer du att få ett inbetalningskort så småningom.

Eller så kanske du hade förlängt startår (t.o.m 2008) och då borde du i år ha fått månadsvisa inbetalningskort för F-skatt.

Kontakta skatteverket och fråga hur det ligger till i ditt ärende.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2008-11-25, kl 13:39

username

Jesper

Inlägg: 14

Ja, jag startade i slutet av förra året med förlängt räkenskapsår till slutet av 2008.

Jag borde alltså ha fått inbetalningskort varje månad?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2008-11-25, kl 18:20

Illvillja

Illvillja

Inlägg: 55

Du borde ha fått inbetalningskort, men jag fick det inte heller när jag startade utan fick ringa och be om det. Det är samma OCR-nummer varje månad så bara du vet ditt OCR-nummer och belopp du ska betala så gör det inte så mycket att man inte har ett inbetalningskort per månad (om du betalar med Internetbank)

Maximerar du intäkterna i ditt företag och din affärsidé? Låt mig och mitt företag hjälpa dig att bättre utnyttja potentialen och hitta nya inkomstvägar och effektivisera dem du redan har!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2008-11-25, kl 19:02

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det var många år sedan skatteverket slutade med inbetalningskort för F-skatten. Du får i början av året ett besked om hur mycket du ska betala i Fskatt och vilka datum det ska vara betalt, sedan är det upp till dig att komma ihåg det. Du får ju också varje månad (fram till nu i oktober) ett skattekontoutdrag som visar att F-skattn dragits från ditt skattekonto och om du ingt betalt in så har du ju fått ettt underskott på kontot.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2008-11-25, kl 23:55

username

Jesper

Inlägg: 14

Detta besked som du nämner Karin är ingenting som jag har fått. Jag har inte fått någon som helst information om hur mycket, när och var jag ska sätta in. Har dom glömt bort mig?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2008-11-26, kl 09:21

stifor

stifor

Inlägg: 386

Det verkar som att Skatteverket inte har dig registrerad för F-skatt.

Hur som helst borde du ha fått ett besked per post om vilka månatliga belopp som skulle dras från ditt skattekonto och vilka datum som pengarna skulle dras. Det skulle du fått även om du fyllt i uppgifter som medför att du inte skulle betala något alls per månad.

Ifall beskedet skulle ha kommit bort och du hade fyllt i uppgifter som medför att du skulle betala, borde du rimligtvis så småningom ha blivit kontaktad av Skatteverket när inga pengar fanns att dra från skattekontot.

Och du borde, som Karin skrev, ha fått ett kontoutdrag varje månad (numer varje kvartal).

Som jag skrev tidigare, kontakta Skatteverket och fråga hur det ligger till i ditt ärende.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

 

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2008-11-26, kl 10:34

username

Jesper

Inlägg: 14

Konstigt om jag inte skulle vara registrerad, för en f-skattsedel har jag ju fått. Jag gjorde tillochmed om denna till FA-skatt i somras och fick en ny.

Jag kontaktar skatteverket och ser hur de har tänkt sig.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat